Met een ID kaart op vakantie naar Kroatië?

We gaan in Augustus op vakantie naar Kroatië, Kroatië zit voor zover ik weet (nog) niet bij de EU. Dan heb ik dus volgens mij een paspoort nodig, nu heb ik daar eens op gezocht op internet, maar op de ene site zeggen ze dat je een paspoort nodig hebt en op de andere site zeggen ze dat ze een ID kaart ook gedogen. Weet iemand dus een concreet antwoord hierop wat ik nou echt nodig heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
8.2K

Het beste antwoord

Buiten het lijstje op je ID-kaart zelf zijn er ook andere landen die Nederlanders met een Nederlandse identiteitskaart toelaten. Dit is gebaseerd op besluiten van deze landen zelf, niet op internationale afspraken met
Nederland.

Kroatie is zo'n land.

De overheid raad je daarom aan voor het reizen naar een dergelijke land contact op te nemen met de ambassade of het consulaat van dat land om te vragen wat op dat moment het beleid is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, dat was duidelijk.

Andere antwoorden (2)

U kunt met een id kaart Kroatie bezoeken, maar niet vandaar uit naar een paar omringende landen.
Daar is een paspoort vereist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de buurlanden valt het ook wel mee. In Hongarije is de kaart gewoon geldig en Bosnië en Servië erkennen (eenzijdig net als Kroatië, dus niet via internationale verdragen) de ID-kaart ook
Naar Kroatie kun je prima reizen op een ID-kaart.
Je kunt dit nakijken op de onderstaande link. Daar vind je deze informatie van bijna alle landen van de wereld.

Goede reis!!!