Wat zijn DE toeristentrekpleisters van Polen? Wat "moet" je gezien hebben?

Let wel, ik vraag hier niet om een mening maar om een toelichting op basis van ervaringen of reisbureaus.

Ik ben van plan om 2 a 3 weken naar Polen te gaan met 4 man. We willen ongeveer 1 week in het Noorden blijven en dan afreizen (vliegen/rijden) naar het Zuiden.

Wat zijn in Polen de meest interessante plaatsen, zoals:
Monumenten
Natuurgebieden
Winkelsteden
Feestdagen (met activiteiten/optochten)
etc.

We zouden er graag voornaamlijk iets van de Poolse cultuur willen zien en de natuur komt op plaats 2!

P.S. Uiteraard staat Auswitch al in de planning.

Toegevoegd na 2 uur:
Ter toevoeging, de week in het Noorden ga ik doorbrengen in Czersk, ongeveer 100km Zuid/West van Gdańsk. Dit om de familie van mijn vriendin te bezoeken.
Dit is de 2e keer dat ik Polen ga bezoeken en zou graag meer willen leren over Polen en de Polen. Voornamelijk over de cultuur en een deel van de geschiedenis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben ook heel benieuwd naar de temperaturen in de zomer langs de noordkust.

Het beste antwoord

Je stelt een erg open vraag. Polen heeft zeer veel verschillende mogelijkheden, van kanotochten (meerdaagse) tot musea en cultuur. Van bergwandelingen tot rondleidingen door oerbossen.

Interessant vonden wij: De kruisvaarders kastelen, de vele paleizen vzv ze de communistische tijd hebben overleeft...een schitterend voorbeeld vind je in Bialystok (no polen) omdat dat , door een nederlander ontworpen, paleis als medische universiteit gebruikt wordt...ook al in de communistische tijd, en daardoor wel onderhouden.
Kanotochten zijn mogelijk in mazure (even ten zuiden van de russische enclave kalingrad en Litouwen), het meren gebied.
Bergwandelen: In nationaal park van de tatra (zuid van krakow) is er zeer goed te wandelen langs goed aangegeven wandelpaden (geen echte bergervaring vereist voor de meeste routes, wel een kaart en een behoorlijke conditie)

De oude stad van Warschau (warszawa) is zeer de moeite waard, ondanks dat dit een kopie is van na de 2e wereldoorlog, herbouwd dus.

Niet ver van het al aangeprezen Torun (ook een copernicus museum aldaar en een sterrenwacht) licht chelmno, net zo oud als Torun, kleiner maar wel met een beroemd restaurant welke nog originele poolse gerechten serveert.

In zuidwest Polen heb je de karpacz bergen, lager dan de tatra.

Ik kan veel gerichter informatie geven als je aangeeft in welke buurt je gaat zitten en wat je interesses zijn. Per slot is "noorden van Polen" vrij vaag voor een land van ca 700 bij 700 km.

ps. Ik kom 3 keer per jaar in Polen (familie bezoek en vakantie) en heb veel documentatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alvast bedankt! Zie mijn toevoeging voor iets meer info!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gegeven je aanvulling..In iedergeval ligt Torun niet zo ver uit de buurt. Zeer aanbevolen. Is niet de regio waar ik het meest bekend ben. Zal morgen kijken of ik nog wat info in onze gidsen en boeken heb.

Andere antwoorden (6)

Ik heb tien jaar geleden een halfjaar in Polen gewoond dus wellicht is de info iets gedateerd... In het Noorden heb je Gdansk. Dit is een leuke havenstad waar je zeker naartoe moet gaan. Daar heb je ook het eilandje hel waar je goede visrestaurants hebt. En het is grappig om te zeggen dat je in de hel geweest bent... Dan heb je de stad Torun het stadje waar ik verbleef. Dat is een studentenstad die niet in WOII is verwoest dus die heeft nog een heel leuk centrum. In mei heb je daar de studentenfeesten Juwenalia. Dat is een lang weekend feesten. Heel erg leuk. In de buurt van Torun heb je Ciechocinek een ouderwetse luchtzuiveringsinstallatie. En een groot kasteel maar daar moet je van houden. Lodz en Poznan zijn gewone steden niet heel erg bijzonder. Warschau is helemaal nep omdat dit wel is nagebouwd na de oorlog. Daar moet je van houden. In ieder geval vonden de mensen die bij ons op bezoek kwamen het stuk voor stuk niet zo leuk. Maar je kan er wel uitgebreid winkelen. Dan heb je nog Zielona Gora dat is een bedevaartsoord dat was wel heel bijzonder om te zien. En natuurlijk Krakau, naast Auschwitz moet je zeker naar de zoutmijnen gaan daar!
Verder is Polen gewoon een heel prettig land om naartoe te gaan vind ik. Probeer alle wodka's, vooral de wyborowa die je met appelsap moet drinken. Heel apart! En natuurlijk de bietensoep en zurek. In Torun heb je een restaurantje waar je de echte Poolse gerechten kan eten. Over natuur kan ik je niet zoveel vertellen want dat hebben we niet zoveel gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zoutmijn, werkelijk heel indrukwekkend mooi. In de buurt van Krakow.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daar al zit: Ook de grote kerk in Krakow is indrukwekkend.
De markt in Krakow is zeker de moeite waard. En als je van historie houd en een beetje stevig in je schoenen staat, is Auswitsch misschien wel iets. Wel heftig, maar ik vind het zeer zeker de moeite waard als je je een beetje in de 2de wereld oorlog interesseert. En uiteraard over het leed van heel veel mensen.

Goeie reis en een fijn verblijf toegewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben december 2011 een week in Wroclaw geweest en vond dat echt een schitterende stad met een prachtig centrum en hypermoderne winkelcentra. Ook heb ik er erg goed (en voordelig!) gegeten in een aantal van de goede restaurants die Wroclaw rijk is. Van de mensen die ik sprak, hoorde ik dat deze stad de mooiste van Polen is (maar dat kan een bevoordeelde mening zijn).
paulus811
12 jaar geleden
Dan heb je niet zo veel aan de antwoorden hier.
Die zijn toch beperkt?
En die zijn toch meningen?
Wat heb je er aan als ik zeg: Krakau en Auswitch?

Er is toch genoeg te vinden op het internet?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Polen

http://www.polen.travel/nl

http://polen.startpagina.nl/

Of koop een goed boek over het land.
De Lonely Planet staat heel goed bekend en is heel uitgebreid.
Maar er zijn er genoeg.

http://nieuw.dezwerver.nl/r/europa/polen/c/boeken/reisgidsen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt zal vast wel beperkt zijn, alleen wie weet komt er iemand wel met een goede tip die je niet zomaar in de reisgidsen vindt. Een ervaring kan heel veel zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snap ik, maar een ervaring is wel een mening...het is altijd gekleurd, en *jouw* ervaring ;-)
Als je toch naar Auschwitz (Oswiecim) gaat, ga dan ook naar Schindlers List's (zie film) fabriek in Krakow.