Hoeveel weken vakantie hadden kinderen vroeger op de basisschool?

Van 80 jaar geleden tot nu

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
5.8K

Het beste antwoord

De grote zomervakantie is ontstaan, omdat veel kinderen in die zomerperiode thuis werden gehouden om mee te helpen met de oogst op het land.
Omdat de klassen dan toch voor een groot deel leeg waren, besloot men om gedurende de oogsttijd de school te sluiten.
Dat is ongeveer 100 jaar geleden ingevoerd.

Tijdens en rond de christelijke feestdagen waren de scholen ook in die tijd al gesloten, al was de vakantie eromheen wat minder lang dan tegenwoordig.

Wanneer je de school van ongeveer 80 jaar geleden bekijkt, zie je dus wel die 6 weken zomervakantie en ook vrijde dagen rond de Christelijke feestdagen.
Al met al zijn de vakanties iets langer geworden.
Het aantal vrije dagen scheelt dus enkele dagen met de hoeveelheid vrije dagen die basisschoolkinderen tegenwoordig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, en op de zaterdagochtend was er ook school
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...en dan op zondag ook nog eens naar de zondagsschool...

Andere antwoorden (1)

Ik ben nu 70, en in mijn
tijd hadden wij 6 weken
grote vakantie.
Kan mij nog herinneren
dat mijn moeder daar niet
blij mee was,Ha Ha