Hoe was hygiene oude Egypte?

Mijn leraar vroeg of ik wat kon vertellen over de hygiene in het oude egypte.
Ik kon niks vinden op google daar ben ik niet echt handig mee.

-kunnen jullie me wat vertellen
-of een site laten zien

Waar iets over de hygiene in het oude Egypte ging?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
4.3K

Antwoorden (4)

Wassen met woestijn zand was wel et ding gezien et nooit water of weinig water was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De egyptenaren waren zeer gesteld op hygiene. Mannen hadden bijna altijd een gladgeschoren gezicht. Ook de vrouwen hechtten veel waarde aan een verzorgd uiterlijk.

Ze hadden al toiletten; een stoel met een po eronder. De Egyptenaren waren op medisch gebied een van de besten en mede daardoor wisten ze ook zichzelf goed schoon te houden.

Niet dat het per se hygienisch is, maar toch leuk om te vermelden misschien,
het was gebruikelijk in die tijd om geurkegels op het hoofd te dragen tijdens feesten. Door de hitte smolten die dingen en verspreidden een lekker geurtje.

Misschien dat je op deze site wat vindt:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie site: +
Terwijl wij tot voor nog niet zo lang geleden nog geen enkel benul hadden van hygiëne was het in het Oude Egypte geheel normaal. Men heeft verscheidene papyrusrollen gevonden met behandelingen van ziekten.

Toenemend gebruik van geneesmiddelen waarvan de werking op grond van ervaring bekend was. Eerste onderzoeksmethoden verschenen: bijvoorbeeld het vaststellen van zwangerschap door het overgieten van graankorrels met urine. Met ontkiemende korrels werd een zwangerschap aangetoond.

Grote belangstelling voor persoonlijke hygiëne.

Waarbij wel vermeld moet worden:
Veel van wat wij weten over Oud Egypte heeft te maken met wat koningen en hun hofhouding deden.
Het leven van de hooggeplaatsten is wel afgebeeld en beschreven, maar of de gewone man/vrouw in Egypte ook wel zo veel belangstelling had voor persoonlijke hygiene is maar de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hygiëne was in het Oude Egypte erg belangrijk. Iedereen, van boeren tot farao's, waste zich zeker één keer per dag, de boeren en arbeiders in de Nijl, de rijke mensen in heuse badkamers. Van de badkamers waren het onderste deel van de muren en de vloeren bedekt met stenen platen omdat de huizen werden gebouwd van ongebakken kleisteen, dat niet goed tegen water kan. In de vloer van die badkamers waren afvoergaten aangebracht, die het vuile water lieten weglopen in het zand. (Alle huizen werden aan de rand van de akkers gebouwd, vandaar.)
Water werd uit een kruik over de man of vrouw heengegoten, of men deed het zelf. De Oude Egyptenaren kenden geen zeep, maar wasten zich met een mengsel van natron (een soort zout) en olie. Omdat je huid daar erg droog van wordt, smeerden ze zich na het wassen in met olie. Als het erg heet was, waste men zich meerdere keren per dag. De rijken trokken dan ook meteen een schoon kleed aan.
Zoals al gezegd schoren mannen hun baarden af (een baard laten staan was een teken van rouw, ook nu nog!), en omdat er in vrouwengraven Oudegyptische scheermessen zijn gevonden, mag je ervan uitgaan dat zij hun oksels en benen schoren. Deodorant bestond ook al: een mengsel van geurige kruiden of, als je rijk was, mirre.
Inderdaad kenden de Oude Egyptenaren ook een soort WC: een pot met een open stoel eroverheen. Uiteraard waren ook die alleen beschikbaar voor de rijken, boeren en arbeiders zullen wel op een po zijn gaan zitten of gewoon de bosjes zijn ingegaan.
Er werd veel aandacht besteed aan het uiterlijk. Iedereen gebruikte oogverf gemaakt van galena (loodglans), die een helende werking heeft op de ogen. De ogen raakten namelijk heel snel geïrriteerd door het rondstuivende zand. Veel mensen schoren hun haar af om geen luizen te krijgen, en droegen een pruik. Vrouwen verfden hun nagels met henna. Nette en schone kleding werd op prijs gesteld en moest zo wit mogelijk zijn: dat gaf aan dat je zo rijk was dat je meerdere keren per dag schone kleding kon aantrekken. Er zijn recepten gevonden tegen lichaamsgeuren en voor een schone adem, voor haargroeimiddelen en een mooie huid... Dus ja, je kunt wel zeggen dat hygiëne voor de Oude Egyptenaren heel erg belangrijk was!
Ik heb deze informatie uit verschillende (Engelstalige) boeken, niet van internet. Als je nog tijd hebt moet je maar eens naar de bibliotheek om daar naar boeken over het dagelijks leven in het Oude Egypte te zoeken. Waarschijnlijk vind je er dan wel iets over!