hoe oud moet je zijn voor een wereldreis te maken?

wat zijn mooie landen?
hoeveel geld is het beste om uit te geven?
wat is beter/leuker samen of alleen?
wanneer krijg je een eigen paspoort?

sorry dat ik zo veel vragen stel maar kunnen jullie aub antwoorden?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
3.2K

Het beste antwoord

Zelf ben ik op mijn 20e in het vliegtuig gestapt; Weg uit Nederland, op naar amerika. Daar 11 maanden rontgezworven van Canada naar Zuid Amerika. Gewelidige reis. Qua financien ben ik met meer thuis gekomen dan waar ik mee ben weg gegaan. Ik had dan wel het geluk van een werkvergunning voor Canada. Daar 3 maanden in de oogst gewerkt. Vervolgens op 3 maanden geld rondgetrokken. Dat was weliswaar 15 jaar geleden. Met een totaal budget van 8500 dollar heb ik toen 11 maanden weten te overbruggen.

Je kan moeilijk met minder toe. Je kan makkelijk heel veel meer uitgeven.

Je kan eea redelijk inschatten door te kijken naar welke landen je wilt en dan op bv lonely planet website te kijken naar typische budgetten voor elk land. Neem hierbij 10% en de kosten voor het verplaatsen.

Leeftijd.. Je moet zorgen dat je in de landen waar je naartoe wilt oud genoeg bent om alleen te reizen, dus volwassen. Tevens kan het frustrerend zijn om op je 20e in de vs te zijn: Je mag dan nog geen biertje drinken.

Toegevoegd na 45 minuten:
Alleen is oip zeer veel punten beter: Je staat open om nieuwe mensen te leren kennen, je kan je eigen plan maken en je bent aantrekkelijker voor anderen om mee mee te reizen. Nadeel is dat je groter risico loopt, geen steun bij je hebt een alles zelf moet uitdenken.

Ik heb zeer goede tijd gehad in centraal amerika. Zuid-oost azie is voordelig en vrouw-vriendelijk. Ausrtalie is geweldig, qua ruimte en leegte. Afstanden overbruggen is wel een opgave en het land is relatief duur. Arabische gebied zou ik niet op jongere leeftijd onderzoeken, tenzij het nadrukkelijk trekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om in je eentje een wereldreis te maken, moet je toch minstens een jaar of 19 zijn. Dan heb je je school afgemaakt en ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt. Bovendien ben je dan meerderjarig.
Je kunt het ook samen met andere mensen doen en in dat geval maakt het niet veel uit hoe oud je bent, zolang je medereizigers maar volwassen zijn. Vanaf je vijftiende kun je een eigen paspoort aanvragen.

Wat het kost is geheel afhankelijk van de landen die je bezoekt. Een verblijf in Vietnam is een stuk goedkoper dan een verblijf in Australië, bijvoorbeeld. Ook hangt het af van het aantal landen dat je wilt bezoeken en de kilometers die je wilt maken: wil je rondreizen in een stuk of vijf landen op één continent, of wil je drie werelddelen bezoeken en daar in meerdere landen rondreizen? Dat scheelt nogal in de reiskosten.

Als je alleen gaat, ontmoet je makkelijk veel mensen (je stapt dan ook eerder op andere mensen af) en ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt. Als je met meerdere mensen gaat, heb je meer gezelschap en steun, maar minder kans om andere mensen te ontmoeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
En om nog antwoord te geven op je vraag: wat zijn mooie landen?

De hele aarde is mooi! Begin eerst maar eens in Europa, daar is ontzettend veel moois te beleven, zowel qua natuur als qua oude steden en cultuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een min? Interessant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed antwoord. Die min is volkomen onzin!
Volgens mij weet iedereen ondertussen wel dat je op je 15e mits goed voorbereid een wereldreis mag maken zelfs met een zeilboot, in je eentje op zee.

Kortom er zit niet zo zeer een leeftijdsgrens aanvast, als wel dat als men erachter komt het zomaar kan zijn dat je hele gezin wordt bekeken en er gekeken wordt of je dat wel aankan en dat je je school wel blijft doen als dat nodig is, of het wel veilig genoeg is of goed voorbereid bent voor minder veilige omstandigheden, kan je tussendoor bij andere bekenden terecht etc.

Leeftijd is dus niet zozeer het probleem, als wel dus de goede voorbereiding, het verstand en practische voorzieningen.
13 jaar geleden
Kijk op www.helpX.net. Daar komen mensen bijeen die helpers zoeken en mensen die willen helpen.

Het is redelijk betrouwbaar, want de hosts zowel als de helpers krijgen reviews die ook op de site staan. Meestal krijg je kost en inwoning in ruil voor wat je dan ook maar wat lijkt, zoals au-pair, druiven plukken, helpen met verbouwen. Je kunt je gratis aanmelden als lid.

Velen reizen zo van adres naar adres, beschikbaar over de hele wereld.

Zelf hebben wij al een aantal helpers gehad voor allerlei werkzaamheden en wel tot tevredenheid.
Wij hebben een Lipizzanerstoeterij en ruiterpension in Roemenie. Kijk op www.merlelor.com en we staan ook op HelpX

Op deze wijze kan je je wereldreis betaalbaar houden en leer je ook veel meer van de landen waar je naar toe gaat.

Goede reis!