Elektrische 12V/ 230V KoelBox wel of niet aan onderweg in auto?

Ik heb een KoelBox die kan werken op 12V en 230V.
Er zit een ventilator in de deksel.
De KB neem ik mee achter in de auto op vakantie en werkt dan op 12V.
De KB kan koelen tot 20 graden onder de omgevingstemperatuur.

De KB heb ik thuis al een nacht van te voren laten koelen.
Voor ik dan vertrek doe ik alle gekoelde spullen er in + wat koelelementen.

Na een dag rijden worden de elementen telkens waar we overnachten weeropnieuw gekoeld en sluiten we de KB aan op 230V om de volgende dag weer verder te trekken.

Nu de vraag : is het nu beter de KB in de auto aan te sluiten en te laten werken onderweg, of juist uit te zetten voor het beste resultaat.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vakantie
7.2K

Het beste antwoord

Aan natuurlijk, daar zijn die dingen toch voor? Als de motor draait heb je genoeg stroom. En last van het geluid zul je ook niet gauw hebben. Anders gebruik je 'm als passieve koelbox. Voor een heel klein beetje minder brandstofverbruik.
Sommige van die boxen hebben een 2e deksel, zonder koeler (peltier-element in dit geval). Dat doe je erop als je aan de wandel gaat: het deksel isoleert beter en is lichter.
Om echt koel-capaciteit te hebben, kun je veel beter een koelbox met een compressor hebben, want die "tot 20 graden koeler" is koel _houden_. Doe je 'm vol met spul op kamertemperatuur of erger, dan duurt het dagen om het zo koel te krijgen. Een compressor presteert veel beter. Maar op 12V gelijkspanning (of 24V een stuk duurder. Er zijn "hybrides", die redelijk betaalbaar zijn, die hebben een compressor op 230V en zo'n thermo-elekrtrische koeler voor onderweg. Je zou zeggen: laat ze een tweetraps thermo-elektrische koeler erin zetten, 2x20 is immers 40. Kost wel extra energie natuurlijk, en het rendement is niet hoog. Of nog beter: de airco van de auto een extra luchtslang en een stand voor die lagere temperatuur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Persoonlijk neem ik altijd een koelbox onderweg mee, met eveneens van tevoren bevroren koelelementen erbij.Ik sluit hem altijd tijdens het rijden aan op de 12v van de auto (sigarettenaansteker) en in het hotel weer op 230v, zo blijft alles koel.Je moet wel de koelelementen toevoegen,omdat alleen de koelbox niet genoeg koud blijft.