Tot welke windkracht starten ze van schiphol?

Ga morgenmiddag om 12.30 weg als het goed is tenminste

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
21.3K

Antwoorden (1)

Dat zou nog mee kunnen vallen: de echte harde wind wordt volgens de berichten morgen pas eind van de middag en in de avond verwacht.

Er is op zich geen maximum aan de wind om met de huidige verkeersvliegtuigen te kunnen starten en landen. Mits de windrichting ongeveer evenwijdig aan de start- of landingsbaan is.
En daar zit hem meteen al één probleem: namelijk dat luchthavens bij harde wind en/of slecht weer niet altijd voldoende uit de voeten kunnen met het beperkt aantal richtingen waarin start- en landingsbanen in het verleden aangelegd konden worden.

Schiphol heeft om de pieken te kunnen verwerken drie banen in noord-zuid richting.
Bij harde zuidwestenwind komen de Kaagbaan en de wat kortere Schiphol-Oostbaan goed van pas. Op door regen of sneeuw gladde banen kunnen vliegtuigen minder zijwind verdragen. En de Amstelveenbaan is dan al gauw de meest geschikte om op te landen, zolang de wind niet te veel afwijkt van de west-oostligging daarvan. In die situatie blijft de Kaagbaan dan beschikbaar voor het starten.
Bij heel harde westen- of westnoordwestenwind wordt de Amstelveenbaan (de ‘Bulderbaan’) onmisbaar.

En voor stormkrachtwind precies tussen west en noord in ... heeft Schiphol geen geschikte baanrichting. Als er een storm met wind uit die hoek komt, duurt de periode dat de wind juist in die hoek zit “veelal” niet zo heel lang.

De hoeveelheid dwarswind die aanvaardbaar is, hangt af van hoe stroef of glad de baan op dat moment is, hoe vlagerig de wind is (variabele snelheden en onregelmatig snel draaiende windrichtingen kunnen het de bemanning zeer moeilijk maken) en van het type vliegtuig (hoe ver de testpiloten zijn kunnen gaan in hevige zijwind ten tijde van de proefvluchten lang geleden), en van de ervaring van de vliegers, van de limieten die hun land of maatschappij hanteert, en van de lagere grenswaarden voor zijwind die gelden voor de bij slecht zicht soms onvermijdelijke automatische naderingen en landingen.

Doordat niet alle of soms nog maar één baan gebruikt kan worden, ontstaan er soms flinke vertragingen en afgelastingen. Een vliegtuig dat hier niet kan landen, kan hiervandaan ook geen passagiers mee terug nemen.

En bij alles komt dan nog de enorme hinder die iedereen op een open terrein als een luchthavenplatform heeft van de wind. Dat laat alles ook trager verlopen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Zie voor de ligging van de 6 banen in een kaartje http://www.vliegtuigenspotter.nl/wp-content/uploads/2015/01/schiphol_baanoverzicht.jpg