Mag je als 16 jarigen naar Engeland varen en over de maas?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt in ieder geval vaarbewijs II nodig.
Het vaarbewijs wordt afgegeven als u 18 jaar of ouder bent. Het is mogelijk om onder de 18 jaar examen te doen. Bent u geslaagd dan krijgt u een uitslagbrief. Hiermee mag u nog niet met een vaarbewijsplichtig schip, zoals een snelle motorboot varen. Vanaf uw 18e jaar kunt u de brief inwisselen voor het echte Vaarbewijs. Daarna mag u met een vaarbewijsplichtig schip, zoals een snelle motorboot, waterscooter of jetski varen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ligt eraan of je in een klomp ligt te dobberen of met een motorboot
In het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) gebied, dat op bijna alle Nederlandse wateren geldt, mag
vanaf 12 jaar met een open boot van maximaal 7 meter lengte gevaren worden die vol gas niet harder dan 13 km per uur kan. Dit is bijvoorbeeld een rubberboot met maximaal 3 pk.
In het Rijnvaartpolitiereglement (RPR) gebied, zoals op de Boven-Rijn, Waal, Pannerdensch Kanaal, Neder-Rijn zijn ze strenger. Hier mag pas vanaf 16 jaar met een open boot tot 7 meter, die niet harder kan dan 13 km/uur, gevaren worden.
Voor een open motorboot die harder kan dan 13 km/uur, maar niet harder dan 20 km/uur, is de minimum leeftijd overal 16 jaar.
http://www.vaarbewijs.nl/veel-gestelde-vragen.html
http://www.baxverkeersopleidingen.nl/opleidingen/vaarbewijs
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55 Waarom? Dat is enkel voor bepaalde boten. Een 16-jarige mag prima een zeilbootje besturen, of een bootje met een lichte motor.

Antwoorden (2)

Aangezien je ook "the channel" dwz de noordzee over moet, zou je als je het correcte vaarbewijs naar Engeland mogen ja. Noch zitten ze in de EU dus kan je er meer of minder gewoon aantoekeren meen ik
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iemand zonder vaarbewijs mag overal varen mits het vaartuig niet vaarbewijsplichtig is. Dus kleiner dan 15m en niet sneller kunnen varen dan 20km/u. Koop een boot van 14,95m die max 19km/u doet en je mag overal varen zonder vaarbewijs.
Voor het bevaren van de Noordzee is er geen vaarbewijsplicht, maar wel voor het bevaren van de zeehavens. Je komt zonder in het bezit te zijn van de juiste papieren niet ver, of je moet ergens bij nacht en nevel vanaf een strand vertrekken.
Toegevoegd na 6 minuten:
Als je denkt zeebenen te hebben en ouder bent dan 16 jaar kun je proberen om een korte tijd op een koopvaardijschip mee te varen.
http://www.zeebenengezocht.nl/jongeren-16/kort-meevaren
Toegevoegd na 1 uur:
Het ligt er maar aan waar je wilt varen op de Maas. De Maas is ruim 900km lang. Het gedeelte in Nederland is 250km. Er zijn gedeeltes waar het veilig varen is en vanaf 16jaar is toegestaan met niet-vaarplichtige ‘schepen’..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aan een zeil- of roeibootje is geen minimale leeftijd verbonden.
Vanaf 12 jaar mag je een klein schip, met een lengte tot 7 meter en een snelheid op de motor tot 13 km/u besturen.
Vanaf 16 jaar mag je een schip van 7 meter tot 15 meter lang, dat op de motor niet sneller kan varen dan 20 km/u besturen.
Vanaf 18 jaar mag je ook een snelle motorboot besturen als je in het bezit bent van een vaarbewijs