Valt krab onder vlees?

Ik kwam van een niet EU land en werd gecontroleerd door de douane. Ik had een discussie met de man want hij beweerde dat krabben onder vlees viel. Maar ik dacht dat krabben onder vis/visproducten/schaaldieren valt. Vorige keer terug van een reis werd ik ook gecontroleerd en de vrouw die me toen controleerde zei dat ik vis en dergelijke mee mocht nemen. Dus ik dacht deze keer dat ik krabben wel mocht meenemen, maar die zijn deze keer dus afgepakt. Alleen klinkt het mij niet goed in de oren dat m'n krabben zijn weggepakt omdat het 'vlees' is. Dus zijn krabben wel of geen vlees?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
17.3K
Castle
7 jaar geleden
Volgens mij valt dit ook onder visproducten. Beetje vreemde situatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het maakt niet uit of je krab onder vis of vlees laat vallen: http://www.columbusmagazine.nl/nieuws/8119/wat-mag-je-nou-wel-en-niet-meenemen-in-het-vliegtuig.html 5. Eten mag je meenemen in je handbagage, maar hou er wel rekening mee dat er in sommige landen strenge regels zijn voor het invoeren van bijvoorbeeld groente en fruit. Check altijd de invoerregels bij de luchthaven waar je zal aankomen. >>>>Voedsel dat snel bederft en van dierlijke afkomst is mag je niet invoeren, ook niet in je ruimbagage. Neem dus nooit vlees, vis<<<<<<
eieren of zuivelproducten mee. Kleine hoeveelheden, zoals een plakje worst op je boterham, mogen wel zolang je het maar opeet tijdens de vlucht. Hou er rekening mee dat de regels kunnen verschillen en dat sommige landen hier strenger in zijn dan andere.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat om de hoeveelheden en de kans op overbrengen van ziektes.
De hoeveelheden heeft te maken met import voor handelsdoeleinden. Maar bij een kans voor overbrengen van ziektes, dan mag in een keer veel minder. Nu is het soms beetje spelen met de regels om te zorgen dat je iets te drinken en eten hebt onderweg en bij aankomst voor de eerste uren/dagen. Voor eigen gebruik mag meer, maar als je er mee kunt handelen of kado geven, dan wordt het een heel stuk lastiger.

Antwoorden (2)

Krabben vallen onder de schaaldieren, net als garnalen en (rivier)kreeft. (bron)

Schaaldieren
-Kreeft (Zeekreeft, hoornkreeft, langoustine en rivierkreeft)
-Garnalen (Hollandse en Noorse , kleine Aziatische en grote tropische garnalen, die ook bekend zijn als gamba’s)
-Krab (bron)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een krab is dan wel geen vlees zoals wij onder vlees verstaan (afkomstig van een dier) maar hij bevat wel degelijk 'krabbenvlees' onder de schaal en in de kop en poten. We spreken dan ook over vissenvlees bij een vis. Een krab is een kreeftsoortige en leeft in zee en valt dan wel niet onder de vissoorten maar onder de schaaldieren.

Douanebepalingen geven in het algemeen aan dat het verboden is om vers vlees, afkomstig van dieren in te voeren. omdat dit snel bederft. Neem ook nooit in een vliegtuig vlees, eieren, vis of zuivel mee, omdat dit onder bederfelijke waar valt en risico's voor de gezondheid meebrengt. Dit geldt ook voor schaaldieren of weekdieren, zij bevatten ook vlees dat geconsumeerd wordt.

In landen die niet al te ver vliegen verwijderd zijn is het soms wel toegestaan om ook vis of schaaldieren mee te nemen, mits ze diepgevroren zijn of gerookt/gekookt/gedroogd, dus niet vers. Uiteraard dienen ze dan wel passend ingepakt te zijn om niet alsnog te ontdooien tijdens de vlucht.
Het beste is het dan ook om altijd eerst te checken wat de douanebepalingen zijn in het land dat je wilt bezoeken.
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
+ . De vraag gaat over de douane.
amc
7 jaar geleden
De vraag ' valt krab onder vlees' heb ik in eerste instantie beantwoord....dit was de vraag m.i. De rest gaat over douanebepalingen dus...ik begrijp jouw bedoeling niet...wat is nu niet duidelijk?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De bedoeling is dat je compliment krijgt en een plus. Je hebt de vraag begrepen.