Kan de NS aansprakelijk gesteld worden voor taxikosten bij onvoorziene vertraging?

Afgelopen week ben ik er een weekje tussenuit geweest.
De vlucht ging om 09.45 uur. We hebben de allereerste trein die ging genomen en zouden om 07.25 aankomen op Schiphol.
In Amersfoort werd omgeroepen dat de trein niet meer verder zou gaan ivm een seinstoring en dat het tot zeker 9 uur zou duren.
Er werden geen alternatieven genoemd, het enige dat aangeboden werd was een gratis kopje koffie.

We hebben eerst gekeken welke busopties er eventueel zouden zijn (de NS had nog geen bussen ingezet). Toen maar naar de taxiplaats (waar we absoluut niet de enigen waren).
Om 7.15 hebben we eindelijk een taxi weten te bemachtigen. We hebben deze gedeeld om kosten laag te houden, maar voor mij en mijn reisgenoot bedroegen de extra kosten wel 40 euro.
Hadden we de taxi-optie niet genomen, dan hadden we zeker de vlucht gemist en nog veel hogere kosten gehad.

Is het mogelijk deze kosten op de NS te verhalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je echt 100 % op tijd moet zijn, is de trein dan wel het meest voor de hand liggende vervoersmiddel ?? Ik zou geen rustig moment hebben onderweg.....
Computoon
7 jaar geleden
Als je met de auto gaat, heb je altijd kans op een onverwachte file wegens een ongeval of onverwachte extreme weersomstandigheden. Eigenlijk zou je, ongeacht het vervoermiddel, een riante marge moeten inbouwen als je ergens 100 procent op tijd moet zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja Marleen, we hebben ook overwogen met de auto te gaan, maar het betrof een maandagmorgen... dus die spits zagen we ook niet zo heel erg zitten.
En Computoon: als we een trein eerder hadden kunnen nemen, dan hadden we het zeker gedaan. Maar 06.02 uur was de allereerste mogelijkheid en het betrof ook nog eens een directe verbinding, zonder overstappen, dus we gingen er eigenlijk vanuit dat....
(zeker omdat we niet over Utrecht moesten, waar wel bekend was dat er ellende zou zijn)
Inekez1
7 jaar geleden
Of ze dit achteraf vergoeden weet ik niet. Mocht je ooit weer in een dergelijke situatie komen: meld je ter plekke bij een medewerker van de NS. Wij dreigden eens onze internationale treinaansluiting te gaan missen en toen heeft de NS de taxi besteld en dus ook betaald.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
We hebben ons gemeld bij een NS-medewerker op het perron, maar die kon ons niet veel verder helpen. Hij kon weinig andere informatie geven als dat we voor het station moesten kijken bij de bussen of bij de taxi's (en dat we een gratis kopje koffie mochten halen)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom bent u niet via Utrecht gereisd? De NS had stopbussen voor Utrecht Centraal ingezet. Dan had u vanaf Utrecht verder kunnen reizen naar Schiphol.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik geef je weinig kans en de kosten zouden wel eens ver de €40,-/p.p. overstijgen. Wel kan je proberen de nota van de taxi vergoed te krijgen via je (doorlopende) reisverzekering...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ryodinho2 Leuke tip. Utrecht stond vorige week bol van de werkzaamheden, die ook nog eens ruimschoots vantevoren aangekondigd waren, dus dat was het minst waarschijnlijke scenario. Dank Freekfluweel, dat is een tip die ik nog wel eens kan uitproberen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je vetraging oploopt, kun je in een aantal gevallen wel geld terug krijgen; misschien kun je daar iets mee.
http://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Antwoorden (3)

Openbaar vervoerbedrijven zijn niet aansprakelijk voor gevolgschade (denk aan het missen van een vliegtuig t.g.v. vertragingen).

Uiteraard kun je wel een poging doen bij de klantenservice van NS. Als je genoeg bewijsmateriaal hebt, kan misschien een uitkering volgen uit coulance.

Toegevoegd na 4 minuten:
Uit Burgerlijk Wetboek 8
(Afdeling 5. Overeenkomst tot binnenlands openbaar personenvervoer
Artikel 108)

"De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook."
Computoon
7 jaar geleden
Heb je het ook aan het aanwezige personeel gevraagd ? Over het algemeen namelijk worden taxikosten niet vergoed als die op eigen initiatief gemaakt zijn, maar in bepaalde gevallen zijn er wel mogelijkheden te proberen de kosten schritelijk te declareren ; niet geschoten altijd mis.

De noodzakelijkheid voor de taxi schijnt wel een rol te spelen bij dit maatwerk ; je vliegtuig bijna missen is dan natuurlijk een ander verhaal dan een taxi nemen om "gewoon" op tijd op je werk te komen.

Juist door dat maatwerk is er niks algemeens over te zeggen. Ook maakt het uit wat de oorzaak was van de vertraging ; een technische storing zoals een seinstoring is meer de "schuld" van de NS dan, bijvoorbeeld, een springer.

Het beste kun je dus bij de klantenservice je verhaal neerleggen incusief alle bewijzen en bonnetjes, en HOPEN dat er nog wat uit te halen valt. Er zijn zeker verhalen te vinden van mensen bij wie dat, vaak na lange tijd, dat wel, uiteindelijk toch gelukt is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Aan een seinstoring kan NS ook niets doen (de infrastructuur valt onder Prorail).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Was inderdaad een seinstoring, kortom: ik kan proberen het in Den Haag vergoed te krijgen (aangezien zij sinds heel recent weer baas zijn van ProRail).
En was ook een noodzakelijkheid. Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken een taxi te nemen om op tijd op mijn werk te komen, maar ja, dat vliegtuig dat wacht niet :)
Ja, maar - hoogstwaarschijnlijk - in dit geval niet. Als je door vertraging je laatste aansluiting mist dan zorgen ze dat je thuiskomt. Zo heb ik jaren geleden eens m'n laatste aansluiting gemist vanwege vertraging en toen konden we ons met een klein groepje melden bij de perronchef die eerst onze bestemmingen werden opgenomen om te kijken of er nog ritten te combineren waren en ons daarna keurig naar de taxistandplaats leidde.

In jouw geval ligt het anders: misschien kon je ook via een omweg met de trein verder. Of je had kunnen wachten. Je koos er zelf voor om een taxi te nemen: al werd je tot die keuze gedwongen door andere omstandigheden, je deed het toch vrijwillig. Ik heb ook wel eens flink extra betaald omdat ik op tijd bij een bruiloft wilde zijn en daarom niet de door NS ingezette bus wilde afwachten.

Dat de reiziger een bruiloft heeft of een belangrijke vlucht mist, is niet de verantwoordelijkheid van de NS. Je neemt een dienst af, maar ze garanderen je niets. Waarschijnlijk kun je wél de kosten van je treinrit terugkrijgen - ik weet niet hoe dat in het chipkaart-tijdperk precies werkt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Een enkele keer vergoeden ze dingen uit coulance, al gaat het in mijn ervaring dan eerder over het vergoeden van de kosten van de treinrit. Ik weet niet of ze achteraf vergoeden trouwens als je je niet ter plekke bij iemand van NS hebt gemeld.

Toegevoegd na 5 minuten:
*onze bestemmingen OPNAM (dat krijg je als je een antwoord vijf keer herschrijft.. )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de NS bussen had ingezet, dan had ik daar gebruik van gemaakt, maar de NS had nog helemaal niets geregeld.
De stationschef wist ook niet wat we zouden moeten doen (behalve een gratis kop koffie nuttigen).