waarom heeft men vaak op een boot horizontaal gestreepte kleding aan of trekt men dat bij die gelegenheid aan?

ik zie telkens mensen in films of foto's personen met gestreepte, vaak donker blauw en wit, aan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.6K
erotisi
8 jaar geleden
omdat matrozen zo vaak gekleed gaan gingen

Het beste antwoord

Dat is afkomstig van de marinière:
Een marinière is een gebreid kledingstuk voor het bovenlichaam met horizontale, wit-blauwe strepen en driekwartsmouwen. Het kledingstuk kent zijn oorsprong in het uniform van matrozen van de Franse marine in de 19e eeuw en werd in de 20e eeuw een modestuk met verschillende culturele betekenissen. In het Frans wordt een marinière ook wel een tricot rayé (gestreept truitje) genoemd. 'Bretonse' of 'Bretoense strepen' verwijst naar het kenmerkende motief van horizontale, witte en blauwe strepen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het Bretonse patroon en variaties erop maken regelmatig een heropleving mee. Terwijl sommigen de marinière bewust dragen omwille van de historische connotaties, kan het stuk evengoed gedragen worden zonder kennis van die betekenissen, zoals zo veel t-shirts – gestreept of niet – gedragen worden. Zo blijken periodieke heroplevingen van het marineblauw strepenpatroon, zoals in de preppy-subcultuur van de jaren 90, maar ook in klassieke vrijetijdskleding voor heren, weinig te maken te hebben met de marinière en haar rebelse connotaties. Integendeel: het nautische patroon in combinatie met een poloshirts refereert net aan de luxueuze vrijetijdscultuur van de hogere sociale klassen.
bamibal
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als wiki het zegt, heb ook gezocht maar nog immer niet tevreden. blijf t roar vinden.