wat zijn omgangsnormen in georgie?

Geeft men elkaar drie kussen zoals in nederland? Schud men de hand. Hoe groet men elkaar? Breng je iets mee als je op visite gaat?
Eventuele andere dingen ook welkom om te horen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (1)

Als je iemand voor de eerste keer ontmoet schud je zijn of haar hand en zeg je "gamarjoba" (wat 'hallo' betekent). Als het een vrouw betreft is het beleefd om te wachten tot zij haar hand aanbiedt. Zodra de relatie wat warmer geworden is gaat men over op het geven van één kus op de wang.

Alleen familieleden en goede vrienden noemt men bij de voornaam. Bij anderen kunnen de woorden Batono (meneer) of Kalbatono (mevrouw) aan die voornaam toegevoegd. Maar gebruikelijker is het de aanspreektitel en hun achternaam te noemen.

Als je bij iemand thuis wordt uitgenodigd breng je bloemen (een oneven aantal; even aantallen horen bij begrafenissen), chocola of andere zoetigheid mee voor de gastheer.

Wanneer een slechte boodschap moet worden doorgegeven kan je er rekening mee houden dat maar een halve waarheid zal worden verteld, uit beleefdheid. Maar ze zijn er niet bang voor om gevoelens te uiten, en kunnen naar ons idee wat extreem reageren met verhoogde stem en veel handgebaren.

Oogcontact vinden ze belangrijk. Als jij snel wegkijkt wordt wat jij vertelt geïnterpreteerd als liegen.
Amadea