Hoe zien de inwoners van Adak eruit?

Adak is een stad in Alaska, maar ik weet niet of de inwoners Eskimo's zijn of Amerikanen. Of is het gemengd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K

Antwoorden (2)

Op deze website https://en.wikipedia.org/wiki/Adak,_Alaska vind je daarover de volgende gegevens:

49,68% van de bevolking is blank, 1,27% getint, 35,13% stamt af van indianenvolken, 9,81% is Aziatisch, 1,90% heeft zijn oorsprong op eilanden van de Grote Oceaan en 2,22% heeft een herkomst van twee of meer rassen.
5,06% van de bevolking heeft een Latijns-Amerikaanse oorsprong.

Deze gegevens zijn van een volkstelling uit 2000.

Toegevoegd na 6 minuten:
De Eskimo's vallen in deze telling in de groep van de indianenvolken (de 35,13%), begrijp ik uit https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_ethnicity_in_the_United_States_Census#Census_2000.
Antoni
7 jaar geleden
Adak ligt op een gelijknamig eiland in de Beringzee. Het is ongeveer anderhalf keer zo groot als Texel. De naam Adak komt van het Aleutse woord 'adaq', wat vader betekent. De Aleuten wonen er al eeuwen. Zij worden door de overheid beschouwd als Native Americans.

In de tweede wereldoorlog veroverde Japan twee van de westelijke Aleutische eilanden. Mede als gevolg hiervan werd er op Adak een grote legerbasis opgericht, die actief bleef tot 1997. Er hebben zo'n 6000 mensen op het eiland gewoond, maar tegenwoordig zijn het er rond de 300. Onder hen bevinden zich nog weinig Native Americans; die wonen vooral op buureilanden.

Volgens http://www.bestplaces.net/people/city/alaska/adak bestaat de bevolking van Adak uit 38.60% blanken, 21.05% Native Americans, 20.18% Hispanic (afkomstig uit Latijns Amerika), 15.79% Hawaiiaans, 1.75% Aziatisch, en 1.75% overige.
Amadea