Zou je wiet mogen meenemen in een vlucht van Amsterdam naar Seattle?

In Nederland is er een gedoogbeleid en in Washington ook. Je mag ook sigaretten meenemen voor eigengebruik en alcohol ook. Dus waarom zou wiet voor eigengebruik niet mogen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
12.5K

Antwoorden (2)

Hoe de regels in Seattle precies zijn weet ik niet, maar in Nederland is het nog altijd NIET toegestaan om wiet mee te nemen op straat, en je zult het dan ook zéker niet mee mogen nemen het land uit.

Het gedoogbeleid voor een gebruikershoeveelheid betekent niet dat het toegestaan is om wiet voor eigen gebruik bij je te hebben, maar dat het OM er *in principe* geen prioriteit maakt van om je hiervoor te vervolgen. Op het moment dat er bij een controle zo'n hoeveelheid wiet gevonden wordt en je hier *vrijwillig* afstand van doet, vindt er geen vervolging plaats. Als je niet vrijwillig afstand doet dan wordt het ingenomen en kan het heel goed zijn dat je wél vervolgd wordt. Gebruik van wiet (e.d.) is toegestaan *in de koffieshop*, maar ermee over straat gaan is niet toegestaan. Het wordt wel gedoogd, maar dat is niet hetzelfde. Iets dat gewoon toegestaan is, hoeft immers niet gedoogd te worden omdat het niet verboden is.

Een uitzondering zou *kunnen* gelden voor medicinaal gebruik, dus gebruik op recept en levering via de apotheek. Normaal gesproken is dit een probleem als je naar een land reist waar ook medicinaal gebruik verboden is, omdat je dan zelfs met voor dat land juiste papieren voor het mogen meenemen van opiumwet-middelen, wiet gewoon NIET mee mag nemen. Als het wel is toegestaan in het land waar je heen reist, dan zou het kunnen dat je het ook zonder problemen mee mag nemen, mits je uiteraard de juiste papieren hebt. Dit kun je dan navragen bij ambassade of consulaat.

In alle andere gevallen zal het sowieso niet mogen, al zou het alleen al zijn omdat je er niet eens mee over straat mag als je bínnen de grenzen van ons land blijft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wil je het meenemen dat kun je contact opnemen met de ambassade of consulaat van betreffende land. Dit geld dan hooguit voor cannabis voor medicinale doeleinden. Indien je dit mee wilt nemen voor plezier dan is het een sterke afrader. Je hebt te maken met de wetten van Nederland maar ook met die van de VS. Seattle hier is maar een onderdeel van en dus ondergeschikt.

Zelfs voor bepaalde andere medicijnen heb je een medicijnpaspoort nodig (ook voor medicinale cannabis).

Als je in de VS wordt opgepakt wegens drugbezit kom je er niet af met een bestraffend vingertje. Ik ben regelmatig in de VS geweest en enkele malen zijn mijn handen 'geswapped'. Een andere man die de avond voor het reizen wiet had gerookt werd opgemerkt door een drugshond en de man werd ondervraagd. Ik weet helaas niet hoe het afgelopen is.

Sterke afrader dus.