Mag je als 14 jarige alleen naar Frankrijk met de bus?

Hallo,
Ik ben 14 jaar oud en zou graag een keer alleen met de bus naar mijn familie in Frankrijk willen gaan, vanuit Nederland

Zij vinden dit goed en mijn ouders ook,

Nou is mijn vraag of een minderjarige eigenlijk wel alleen mag reizen binnen Europa met de bus, en hoe ik dit moet aanpakken.
Dat het met het vliegtuig kan weet ik al.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
4.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt al vanaf 12 jaar zelfstandig vliegen (vanaf 5 jaar zonder ouders maar dan betaal je vaak een bedrag voor begeleiding op het vliegveld). Om deze reden lijkt het me geen probleem om op met 14 jaar zelfstandig te reizen met de bus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In principe mag dit, alleen zou dit vervelend kunnen zijn met eventuele (identiteits)controle.
ronron1212
7 jaar geleden
Hoezo indentiteits controle?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Controle ivm de grens oversteken, die kans is er altijd maar daar zou ik geen zorgen over maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als 14-jarige ben je verplicht om je identiteitskaart te laten zien aan ambtenaren die er naar vragen.
Dus zolang je een ID-kaart meemeemt, is er qua controles weinig aan de hand, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Annaxddx, Eurolines heeft rechtstreekse busverbindingen met diverse steden in Frankijk. Steek daar je licht eens op of zoek een busreis op en vraag hun voorwaarden.
http://www.checkmybus.nl/frankrijk
dudemeister
7 jaar geleden
flixbus
blablacar
zijn ook sites die je kan gebruiken om er te komen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@dudemeister, dat klopt, er zijn er zelfs nog veel meer. Die zijn allemaal te vinden via checkmybus. Blablacar zijn geen bussen, dat is meer meeliften, zou ik persoonlijk niet aanraden voor een 14jarig meisje.

Antwoorden (1)

Kinderen van alle leeftijden hebben een eigen paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) nodig als ze naar het buitenland reizen. Bijschrijvingen van een kind in het paspoort van de ouders zijn niet meer geldig.

Tot 12jaar moeten de ouders toestemming geven voor het verkrijgen van een paspoort. Jij bent 14jaar en kunt dus zelfstandig een paspoort aanvragen. Jij mag dus rustig alleen met de trein of bussen naar Frankrijk reizen.
Soms is het verstandig om een briefje van je eigen ouders en/of van de mensen waar je gaat logeren bij je te hebben. Maar dat is niet noodzakelijk, dat is meer een voorzorgsmaatregel voor als jouw onverhoopt iets overkomt. Dan weet men met wie er contact opgenomen kan worden.