Heb je als minderjarige toestemming nodig van je ouders om alleen met het vliegtuig/naar het buitenland te reizen?

Ik weet dat je bij de meeste maatschappijen tot 14 jaar niet alleen zonder begeleiding kan reizen. Maar als je ouder bent dan 14 dus 15-18 jaar, mag je dan alleen reizen, zonder toestemming van je ouders? (Gewoon in de vakantie.) Of houd de douane je dan tegen omdat je geen toestemming van je ouders hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
16.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/vanaf-leeftijd-vliegen.228038
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat staat al in de vraag vermeld, ze maakt zich zorgen over de douane...

Het beste antwoord

De douane houdt je niet tegen, echt niet... als je maar je eigen paspoort hebt!

of je wordt toegelaten in het land waar je naartoe reist... dat is een andere vraag die alleen beantwoord kan worden als je verteld welk land en of je alleen reist of met meerderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elke maatschappij heeft een andere regeling maar over het algemeen moet het geen probleem zijn om als minderjarige te vliegen.

Bij Transavia.com geldt het volgende:

Alleen reizende kinderen
Voor alleen reizende kinderen (zonder begeleiding van iemand van 16 jaar of ouder), geldt het volgende:
Kinderen t/m 4 jaar worden aan boord niet geaccepteerd.
Kinderen in de leeftijd 5 t/m 11 jaar kunnen alleen reizen. Zij moeten daartoe aangemeld worden bij het Transavia Call Center. Er wordt vervolgens door Transavia zorg gedragen voor begeleiding naar en van het vliegtuig. De purser ontvangt het alleen reizende kind aan boord en draagt het kind bij aankomst op de bestemming over aan de Transavia afhandelaar ter plaatse. Er dient te allen tijde een afhaler (van 16 jaar of ouder) op de luchthaven van bestemming te zijn, anders gaat het kind op de retourvlucht mee terug. Deze afhaler dient zich vooraf te melden bij de Transavia afhandelaar op desbetreffende luchthaven. De kosten voor deze service bedragen €50,00 per kind per enkele reis. Kinderen in de leeftijd van 12 tot 16 jaar mogen alleen reizen en krijgen verder geen begeleiding van Transavia personeel. Alleen passagiers van 16 jaar en ouder mogen kinderen onder de 12 jaar begeleiden.

Buitenlandse minderjarigen onder 18 jaar die alleen reizen mogen worden geweigerd als er niemand in Portugal de verantwoordelijkheid draagt voor hun verblijf.

Dit schrijft de KLM:

Als uw kind alleen reist

Kinderen van 5 tot en met 14 jaar kunnen alleen reizen als zij gebruikmaken van de Unaccompanied Minor Service. Uw kind krijgt extra aandacht: gedurende de hele reis waken wij over de veiligheid van uw kind. Op Schiphol worden alleenreizende kinderen naar de Junior Jet Lounge begeleid. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming dragen we uw kind persoonlijk over aan de door u opgegeven persoon.

Jongeren van 15 tot 18 jaar mogen onbegeleid reizen, maar kunnen ook gebruikmaken van de Unaccompanied Minor Service.

Bronnen:
bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=349628
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dit gaat allemaal over service en begeleiding. Niet of je TOESTEMMING van je ouders nodig hebt om naar het buitenland te reizen. Want misschien houd de douane je wel tegen. En stel je kind loopt weg om naar familie te gaan in het buitenland, je belt de douane op, maar kunnen ze je kind dan tegenhouden? Maar toch bedankt voor het opzoeken ;D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat toch duidelijk dat jongeren van 15 tot 18 jaar onbegeleid mogen reizen dus dit houd in dat je dan ook geen toestemming van je ouders nodig hebt.