Mag ik alprazolam meenemen op vakantie naar Thailand?

Hoi, wij gaan een begeleide rondreis doen in Thailand van 17 dagen. Aangezien ik soms last heb van hyperventileren of paniekaanvallen, heb ik altijd een tabletje alprazolam 0.50 mg en 1 mg in mijn handtas zitten. Mag ik in mijn koffer (ruimbagage) een doosje van elk meenemen naar Thailand of valt dit middel onder de zogenoemde "Opiumwet"? Van mijn apotheker heb ik al een medisch paspoort gekregen waarop vermeld staat dat ik het product op regelmatige basis voorgeschreven krijg van huisarts. Ook adviseerde ze mij om de pilletjes in de originele verpakking te laten samen met de bijsluiter.
Is dit voldoende of ga ik in Thailand aan de douane op de luchthaven hier problemen mee krijgen?
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
5.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Als je een medische paspoort hebt en de originele verpakking kan je het gewoon meenemen voor die 17 dagen.
janprokles
8 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/inspectie-leefomgeving-en-transport-ilt
Vraag even na bij het ILT. Staan altijd open voor je vragen en vertellen meteen wat je moet doen.
Bordensteker
8 jaar geleden
@ronron1212: Uw advies schiet tekort (maar kan wel de voorgenomen vakantie onnodig verlengen). @janprokles: met een beetje geluk verwijst de ene rijksoverheid (die er niet echt over gaat) naar de collega's die er over gepubliceerd hebben zoals in mijn antwoord staat.
samaiphon
7 jaar geleden
elke dag neem ik 7 verschillende pilletjes en ik spuit ook tegen diabetes.
nog nooit heb ik problemen gehad bij mijn aankomst op de luchthaven in Thailand (en ik neem toch een voorraad mee voor 1 tot 2 maanden) en die medicijnen stop ik gewoon in mijn handbagage dus zou ik me niet teveel zorgen maken daarover!
misschien je huisarts eens vragen of je die pilletjes misschien zelfs ter plaatse kan kopen of een gelijkaardig product.
Thailand heeft erg goede aptoheken hoor...

Antwoorden (1)

Medicijnpaspoort en de originele verpakking met bijsluiter zijn niet voldoende.

Ik citeer:

*Het medicijnpaspoort is géén geldig reisdocument. Maar wel handig om mee te nemen als u zorg nodig heeft in het buitenland.

* Wat heb ik nodig als ik mijn medicijnen meeneem op reis?

“Voor medicijnen die onder de Opiumwet vallen, moet u een Schengenverklaring of een medische verklaring aanvragen. Dit hangt af van het land waar u naar toe gaat. Opiaten zijn bijvoorbeeld slaapmiddelen, sterke pijnstillers, ADHD-medicijnen of medicinale cannabis.”

* Informatie over medicijnen Opiumwet

“Vraag uw apotheker welke medicijnen onder de Opiumwet vallen. Of kijk in lijst 1 en 2 van de Opiumwet met de werkzame stoffen van medicijnen.
Op lijst I staan bijvoorbeeld zware pijnstillers en Ritalin. Op lijst II staan bijvoorbeeld slaap- en kalmeringsmiddelen.”

-->> Alprazolam staat op lijst II ; http://wetten.overheid.nl/BWBR0001941/2016-01-01#BijlageII <<--

* Medicijnen meenemen in originele verpakking

“Neem medicijnen mee in de originele verpakking van de apotheek met etiket. Dan is duidelijk dat het om een geneesmiddel gaat en niet om drugs.”

De citaten zijn allemaal geplukt van dezelfde webpagina van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/medicijnen-mee-op-reis

Houd rekening met een verwerkingstijd van de aanvraag van 4 weken (en voor sommige landen kan het langer uitpakken).

Thailand is geen Schengenland en het is ook niet aangesloten bij de landen van het zgn. Apostilleverdrag.
Wat u voor Thailand nodig heeft is een Engelstalige medische verklaring. Hier de link om bij de aanvraagprocedure te komen: http://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/s3-9-overige-landen

Voor de volledigheid:
“Ik ga over 1 week op reis en ben te laat met mijn aanvraag. Wat nu?”

Aanvragen voor legalisatie van een verklaring met een vertrekdatum binnen 1 week kan de patiënt het beste doen via het contactformulier op onze website http://www.hetcak.nl . [ ... ]

(Vraag 7 van https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/s3-2-veelgestelde-vragen )