geen ontbinding van de koop van simlock vrije telefoon, mag dat?

Ik wilde 2 simlockvrije gsm telefoons kopen bij de Kijkshop. Dat mocht dus niet, maximaal 1 per klant ook al zijn het twee verschillende types telefoon. Wat ook niet mag is ruilen of terugbrengen en de koop ontbinden binnen 8 dagen, ook al heb je de telefoon niet eens uit de verpakking gehad.
Ik dacht dat het was bepaald in de wet dat je altijd 8 dagen de tijd hebt de koop te ontbinden, mits je de aangeschafte goederen niet gebruikt hebt en in onbeschadigde staat terug brengt. Mag er een uitzondering worden gemaakt voor mobiele telefoons? Ik vind dit erg vreemd omdat het ook voor simlock vrije telefoons geldt. Bij prepaid telefoons met simlock kan ik mij iets voorstellen, hoewel, als het apparaat niet uit de doos is geweest, niet geregistreerd, vind ik het toch vreemd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Dat is een groot misverstand. Ruilen is geen recht van de klant maar een service van de winkel. Het is niet wettelijk verplicht voor een winkel om goederen te ruilen ofterwel de koop te ontbinden.

Behalve als het goed niet hetzelfde is wat in de doos zit, als het defect is en niet aan de klant te wijten valt. Dat laatste valt dus weer onder garantie en de verkopende partij, de winkel dus, is verplicht dit te laten repareren, te vervangen of de koop te ontbinden mits de vorige opties niet haalbaar zijn.

Kortom, bij mobiele telefoons geven ze de omruil cq terugbreng service niet. De reden weet ik ook niet waarom ze dit doen bij die gsm's maar ze hebben alle recht. Het is nogmaals enkel een service en geen verplichting van de winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk was het dan onderdeel van een actie (daarom was het ook 1 per klant) en meestal is het zo dat je dingen uit de uitverkoop/actie niet mag ruilen of teruggeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het was geen actie, het waren een toestel van 30 en 60 euro dat ik wilde kopen, ik heb alleen die van 60 euro gekocht en een kennis die mee was heeft de andere gekocht, die ik weer van hem kocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het raar.