Heb ik het recht bij de winkelier om een nieuwe iPhone te vragen als deze kapot is? Of moet dit verhaald worden bij Apple?

iPhone is kapot, winkelier waar ik hem heb gekocht stuurt me door naar Apple. Omdat als hij me een nieuwe geeft hij het niet vergoed krijgt van Apple. Sta ik in mijn recht als ik een nieuwe eis bij de winkelier? Dat hij het verder afhandelt met Apple.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
7 jaar geleden
Je hebt zaken gedaan met de winkelier, dus hij moet het verder met jou afhandelen. Hoe hij het weer regelt met de fabrikant is zijn zaak/probleem.
paulus811
7 jaar geleden
Waarom geef je de winkelier niet de mogelijkheid om de telefoon te (laten) repareren? Wat is de reden dat je een nieuwe eist?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vingerafdrukscanner doet het niet en hij leest de simkaart soms niet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Paulus811, Ik heb hem die kans al gegeven hij heeft me 3x doorgestuurd naar Apple als ik hem laat repareren door hun is het probleem binnen 2 dagen weer terug. Ik heb dus geen zin om mn telefoon weer een week kwijt te zijn en vervolgens binnen 2 dagen weer met hetzelfde probleem te zitten.
paulus811
7 jaar geleden
Dat begrijp ik stansparta. Daarmee heb je wel een extra reden om een nieuwe te eisen, je hebt tevergeefs 3x geprobeerd de telefoon te laten repareren. Dat is van belang om je vraag goed te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat je kan proberen is naar de Apple Store te gaan, hier krijg je meestal als het binnen de garantie valt gelijk een gelijkwaardige iPhone terug.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Apple is klant-onvriendelijk. Gaven aanvankelijk ook korter garantie dan waar ze door de Nederlandse wet toe verplicht worden.
"Jouw" probleem laat het weer zien, maar dat is in feite niet jouw probleem, maar een probleem van de winkelier. Zie de eerste reactie, van Rieneke.

Antwoorden (2)

garantie handelt de fabrikant af niet de winkelier
Dat is bijna altijd zo dus valt er weinig te eisen bij de winkelier
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De verkoper moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Bijvoorbeeld als de verkoper daarover afspraken heeft gemaakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk. https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
De verkoper is in principe het aanspreekpunt en via de verkoper kun je je recht gaan halen. Echter heeft Apple een uitgebreid supportconstruct voor klanten. Je hoeft het dus niet via de verkoper te doen. De verkoper heeft in deze minder mogelijkheden om je probleem met Apple te bespreken. Als jij gewoon even met Apple belt kun je je probleem uitleggen en komen zij het toestel ophalen.

De winkel zelf heeft misschien niet eens een supportcontract met Apple zelf maar met een erkende reparateur die kennelijk de mogelijkheid niet hebben om het toestel te repareren. Vandaar dat het niet vreemd is in deze dat de winkel je naar Apple verwijst.

Onderdeel van je aankoop was ook de service van Apple. Voor de verkoper was dit ook een van de voordelen voor het verkopen van die iPhone, maar wettelijk moet hij je toch helpen wanneer je ermee aan komt.

Bel gewoon even met Apple, wordt je leven veel makkelijker van in deze.