Stel nou je koopt een betaalde app in de applestore en die doet het niet, kan ik mijn geld terugkrijgen? En zo ja, waar of wie moet ik benaderen?

De app was best duur en het is gewoon bedriegerij, moet ik een mail naar Apple sturen of naar de maker/producer van het spel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Altijd de leverancier, dat is je tegenpartij.

"In Nederland hebben consumenten conform het Burgerlijk Wetboek recht op gratis reparatie of vervanging door de verkopende partij van goederen die, gelet op de aard van het product en de informatie die door de verkopende partij is verstrekt, niet de eigenschappen hebben die de koper redelijkerwijs kon verwachten conform de koopovereenkomst. De meeste Apple-producten worden ook geleverd met 90 dagen gratis telefonische ondersteuning en een beperkte garantie van één jaar. We adviseren u uw dekking te controleren voordat u contact met ons opneemt. "

Hier kun je je rechten nalezen (gewoon in het Nederlands;-)
http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Telephone technical support: 0800 0201581

Toegevoegd na 5 minuten:
Of het veel helpt, is een tweede. Zie onderstaand stuk van de site van Kassa:

Apps en garantie: hoe zit het?

Wat moet je doen als je een app hebt gekocht die niet werkt? In de studio van Kassa zit Els Doornhein, advocaat bij De Vos Advocaten. Zij legt uit dat het lange tijd onduidelijk is geweest wat software is in het consumentenrecht en hoe het zit met de verkoop hiervan. Een app is geen dienst of een product, je kan het niet vastpakken of laten vallen. Een app is software of beter gezegd: de licentie, oftewel toestemming om standaardsoftware te kopen. Daar zit geen garantie op, zeggen de fabrikanten. Fout zegt de rechter nu. In mei 2012 heeft de Hoge Raad bepaald dat software net zo goed een product is. Daarom heb je ook gewoon recht op garantie als een app niet functioneert. Als er maar voor de software betaald is, het niet op maat is gemaakt en het voor onbepaalde tijd is gekocht. Volgens Els Doornhein is een app dit.

Apple en Google: 'geen garantie'
De twee grootste verkopers van apps, Apple (Appstore) en Google (Google Play), lijken zich nog weinig aan te trekken van de Nederlandse garantiebepalingen. In hun eigen voorwaarden wijst Apple alle garantieveranwoordelijkheden van de hand. (...). "Onzin", vindt Els Doornhein. "Appstore en Google Play zijn digitale winkels en daarom zijn Apple en Google verantwoordelijk voor de garantie. Ze kunnen niet zomaar doorverwijzen naar een fabrikant. De verkoper van wasmachines in een winkel kan ook de consument niet verwijzen naar Zanussi." Dat betekent dus dat zowel Apple als Google de klachten zelf moeten oplossen. "
Lees verder:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/?tx_varakassamedia%5Buid%5D=4804546&cHash=6a4d9213d2ffed7788fcb509693f368e
10 jaar geleden
Als de app het écht helemaal niet doet, dan kun je je geld terugvragen bij Apple. Binnen 90 dagen.