Is er een wetgeving over mobieltjes innemen op school?

Op school is mijn mobiel ingenomen, en krijg hem eind deze week pas terug. Maar als ik mij niet vergis, is er een wet dat mobieltjes/persoonlijke- en prive -eigendommen niet na schooltijd in bezit mogen zijn van de school. Nou kan ik dat wel gaan roepen, maar zonder een echt artikel om op te noemen, heb ik niet echt een argument. Dus:

Is er een wet over innemen van persoonlijke eigendommen? En zo ja kan ik er een linkje/tekstje van krijgen? Wat ik eigenlijk wil is een artikelnummer. Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar wat als er nou een wet is en je weet hem. wat dan? het alleen opnoemen ervan zal waarschijnlijk niet veel helpen. dus wat wil je dan doen? politie erbij halen op je school? en dan al die problemen erbij krijgen? lijkt me niet zo slim idee he. waarom zorg je er niet gewoon voor dat je niet op je mobiel zit tijdens de les? daar kan jij je energie beter in steken dan in wat je nu van plan bent
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus een school mag maar gewoon de wet overtreden als ze dat uitkomt? Er is al vaker gesteld dat het innemen van een mobiel langer dan de schooldag zelf, buitenproportioneel is. Zie de artikelen ook op GV: https://www.google.com/search?q=innemen+mobiel+op+school&rlz=1C1CHFX_nlNL525NL525&oq=innemen+mobiel+op+school&aqs=chrome..69i57j69i60.6642j0&sourceid=chrome&espvd=210&es_sm=93&ie=UTF-8 Als ik een ouder zou zijn, zou ik het ook niet accepteren (ze verzinnen maar wat anders dan het innemen van privébezit buiten de les). Een mobiel innemen is sowieso veel te zwaarwegend. Deze kan agenda zijn, communicatiemiddel (telefoon/internet/mail etc.).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies einde schooldag terug is meer dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens is het altijd interessant voor een leerling om eens te kijken of deze een conflict met een school kan winnen door het aanleveren van juiste argumenten. Er zijn er genoeg, ook gegeven door allerlei commissies.

Het beste antwoord

De regels omtrent het gebruik van mobieltjes zullen worden vastgelegd in een mogelijk schoolreglement of leerlingenstatuut. Ten aanzien van de vaststelling of wijziging van het schoolreglement heeft de medezeggenschapsraad (MR) een instemmingsbevoegdheid (artikel 10 c Wet medezeggenschap op scholen). Ten aanzien van de vaststelling of wijziging van het leerlingenstatuut heeft de ouder/leerlinggeleding van de MR een instemmingsbevoegdheid (artikel 13 e Wms). Bij de beoordeling van een voorstel tot wijziging van het schoolreglement of het leerlingenstatuut op het gebied sancties bij ongeoorloofd gebruik van mobieltjes, doet de MR er verstandig aan rekening te houden met uitspraak 08.035 d.d. 20 augustus 2008 van de Landelijke Klachtencommissie onderwijs. Hieronder is een deel van de uitspraak gekopieerd.

“De Commissie is van oordeel dat wanneer een mobiele telefoon door een leerling in strijd met de schoolregels wordt gebruikt, deze door medewerkers van de school mag worden ingenomen. De mobiele telefoon is echter een belangrijk communicatiemiddel dat voor ouders reden kan vormen hun kind zelfstandig van en naar school te laten gaan, deel te laten nemen aan buitenschoolse activiteiten en hen de mogelijkheid geeft, zoals in de situatie met de zoon, om over privéomstandigheden contact met hun kind te houden. De samenleving is van dien aard dat door de Commissie aan de telefonische bereikbaarheid van de vo-leerling bij het verlaten van de school na zijn laatste uur een doorslaggevend belang wordt toegekend. Daarbij komt dat er na afloop van een schooldag voor school (behoudens bijzondere omstandigheden waartoe de onderhavige kwestie niet behoort) geen noodzaak bestaat om een ingenomen mobieltje bij wijze van sanctie nog langer vast te houden. Bij de teruggave kunne

De Commissie is van oordeel dat een door school ingenomen mobiele telefoon aan het einde van een schooldag behoort te worden teruggegeven en het sanctiebeleid ten aanzien van het innemen en teruggeven van mobiele telefoons ook bij de ouders bekend gemaakt dient te zijn. De klacht over de ingenomen telefoon is derhalve gegrond”.

De volledige tekst van de uitspraak is te vinden via de volgende link: http://www.onderwijsgeschillen.nl/fileadmin/bestanden/LKC/08.035_cursief.pdf

Ik raad u met bovenstaande informatie met school in gesprek te gaan over het beleid met betrekking tot het innemen van mobieltjes.

Drs. Cécile de Bruin
Coördinator 5010 namens OUDERS & COO

Website: www.ouders-5010.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is dus het antwoord wat ik kreeg toen ik dezelfde vraag stelde aan 5010....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geweldig! Dit ga ik keihard tegen hun gebruiken. Over 30min kan ik je beste antwoord geven. (Moet van goeievraag.nl)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
?? Wat moet. Is dat gezegd door een mod in een mail ofzo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt inderdaad pas na een uur je vraag sluiten mr Tomaat!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh het leek meer of itsmine bedoelde dat hij het moet gaan afsluiten. Hij bedoelt dat hij niet KAN afsluiten en moet wachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jup :) ik moet een uur wachten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier voor iedereen een pdf-je met verzamelde wetten: https://docs.google.com/file/d/0BzbFPErMnZBuTkJrV2E4VXJRQ0E/edit?usp=sharing

Andere antwoorden (2)

Sorry, maar dit heeft niets te maken met welke wet dan ook over eigendom; dit heeft te maken met schoolregels.

Omdat jij jouw school hebt gekozen en zij jou les verschaffen ben jij (in)direct akkoord gegaan met de 'voorwaarden' van jouw school. Jouw school heeft zegmaar een soort contract me jou: wij geven jou les en jij houdt je aan onze regels. Ik ga ervan uit dat jouw school een regel heeft waarin mobieltjes verboden zijn in de les of op school. Jij komt hier dus de regels niet na, waardoor jouw school het recht heeft jou te straffen (staat ook in de regels). Jij kan dus niet zomaar beroep doen op een wet, in het geval die er is, want je bent akkoord gegaan met de werkwijze van jou school.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
-Verkeerd beredeneerd. Als je namelijk doorberedeneert mag een school dan elke straf toepassen die je maar kan bedenken. Iemand slaan> afhakken handen, schelden tegen leraar> afsnijden tong. Er moet redelijk zijn in de straf, het afnemen van een mobiel langer dan de schooldag is niet redelijk meer in deze maatschappij. Dat de persoon een straf opgelegd mag krijgen staat verder buiten kijf, de vraag is hoe hoog die straf mag zijn voor een licht vergrijp als het aanhouden van een mobiel in de les.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het maakt toch niks uit wat de school wil als de wet iets anders suggereert. En het gaat hier niet alleen om mobieltjes, maar ook om andere spullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij andere spullen zou een week inname wellicht helemaal geen onredelijkheid veroorzaken. Als je geen petje op mag en je wordt tot drie keer toe daarop gewezen zou een week inbeslagname prima kunnen (mijns inziens). Zonder die pet kom je ook de week wel door.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoeft niet zo te zijn, zoals ik al zei staat dit vaak allemaal in de regels van een school. Het enige limiet wat zij hebben is de grondwet. Als jij vindt dat de straf niet redelijk is, dan is dit nog geen wet totdat het erkend is door of de school of de regering
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oftewel: lijfstraffen enzo mogen allemaal niet, maar of ze iets lang mogen houden staat nergens beschreven. Je kunt alleen proberen met de school een compromis te sluiten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oftewel: lijfstraffen enzo mogen allemaal niet, maar of ze iets lang mogen houden staat nergens beschreven. Je kunt alleen proberen met de school een compromis te sluiten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oftewel: lijfstraffen enzo mogen allemaal niet, maar of ze iets lang mogen houden staat nergens beschreven. Je kunt alleen proberen met de school een compromis te sluiten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat beschreven in de wet dat een school geen onredelijke straf mag geven. Als je logisch redeneert is het innemen van een mobiel na schooltijd al snel onredelijk vanwege de rol die een mobiel inneemt in het dagelijks leven. Een exacte uitspraak is er niet, die heb je weinig in de wet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Proportionaliteitsbeginsel
Er bestaat geen wetgeving die hier iets over zegt. Maar wel een gedragscode in het onderwijs. Die gedragscode en de schoolregels zijn noodzakelijk voor een plezierige leef- en leeromgeving, en voor het bevorderen van de onderwijskansen van iedereen.

Door lessen op de school met die regels en afspraken te volgen conformeer jij je daaraan. Als je dat niet wilt moet je een andere onderwijsinstelling opzoeken waar dit wél toegestaan is. Zal moeilijk worden die te vinden...

Tijdens de les of een proefwerk mag een mobieltje niet ingeschakeld zijn. Gaat er toch een af, dan heeft een docent het recht om dat toestel in te nemen. In de regels van jouw school staat vastgelegd voor hoe lang dat mag. Meestal staan die richtlijnen ook op de site van de school vermeld, dus die kan je zelf opzoeken. Of je moet ons doorgeven over welke onderwijsinstelling het gaat.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat hier om het Ignatius Gymnasium, en ik haalde mijn telefoon alleen maar uit mijn tas om bij mijn potloden te kunnen.