kan ik als particulier ook BTW terug vragen als ik een Iphone koop?

ik wil graag een iphone 4s kopen en zie net dat de BTW €99.62 is
kan ik dat zelf terug vragen of moet ik dat iemand die ik ken met een bedrijf laten doen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Als particulier zijnde kan je geen BTW terug vragen. Je kan dit ook niet via een bedrijf doen omdat de telefoon dan ook door (iemand van) het bedrijf gebruikt moet worden (het bedrijf is nl. de eigenaar).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het moment dat iemand met een bedrijf jouw rekening zou inboeken in zijn bedrijf en dus kosten boekt en de btw op terug te vragen btw pleegt hij fraude want de telefoon is niet door hem gekocht en staat ook niet op naam van het bedrijf.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En, toevoeging: je kunt het zelf ook niet terugvragen. Ben benieuwd hoe je daar op komt trouwens, je vraagt toch ook niet de BTW op je supermarktaankopen terug? Als we allemaal de BTW zouden kunnen terugvragen zou het niet bestaan
ronron1212
11 jaar geleden
Ja Janlast dat is een raar idee wij vragen onze btw terug als particulieren op alles dan had het ook niet hoeven te worden geheven.
Het principe van btw is dat alleen de gebruiker/consument het betaalt. De tussenhandelaars dragen allemaal hun ontvangen btw af aan de belastingdienst, en krijgen hun betaalde btw terug van de belastingdienst.
Maar het stopt bij de consument, omdat die ten slotte de 'toegevoegde waarde' van het product of de dienst geniet.
Dus nee: je kunt de btw niet terugvragen. Dat is juist helemaal niet de bedoeling van het systeem.

(Wat trouwens bijna niemand weet, maar ik verklap het hier gewoon even, is dat je btw met kleine letters hoort te schrijven.)