Het verschil zit hem toch echt in de snelheid:

3(,5)G (HSDPA): Downloadsnelheid (in NL) loopt op tot 7,2 mbit/s

2,5G (GPRS): Downloadsnelheid rond de 50 kbit/s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

3G is een internet netwerk dat je opvangt. Als je 3g internet hebt is dit sneller dan 2,5G je kan dit herkennen aan het embleempje dat je hebt op je telefoon als er bovenin bij netwerk ontvangst 3G staat heb je 3g netwerk ontvangst als er een een rondje met 3 halve rondjes erboven staat heb je 2,5G netwerk ontvangst, dit is iets minder snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geeft aan welke netwerk technologie erin de telefoon wordt gebruikt.

2.5G is een niet-standaard gemaakt voor 'marketing'.

3G is een standaard welke gebruikt wordt om technologie aan te geven welke een zeer hoge mate van data transport kennen.

Een overzicht van de 'gees':
http://cellphones.about.com/od/phoneglossary/tp/1g2g3g4g.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierbij het verhaal dat ik een paar weken geleden voor een vergelijkbare vraag op wikipedia vond:

"UMTS of Universal Mobile Telecommunications System wordt gezien als de opvolger voor GSM/GPRS (General Packet Radio Services) en biedt net als de voorgangers zowel circuitgeschakelde als pakketgeschakelde communicatiediensten. UMTS werd aanvankelijk bedreven in de frequentieband tussen 2,0-2,15 GHz, maar om de uitrol te versnellen besliste Europa in juli 2009 dat ook de 900MHz- en 1800MHz-band (vroeger exclusief voorbehouden voor GSM) mag gebruikt worden. In België was dit al toegestaan sinds 2008. De grootste voordelen van die beslissing zijn een betere dekking en een kostenbesparing voor de providers die hierdoor minder masten moeten plaatsen.

UMTS wordt ook de derde generatie (3G) mobiele communicatie genoemd en is niets meer dan een stelsel van afspraken tussen aanbieders van verschillende mobiele netwerken. UMTS biedt een grotere verbindingssnelheid ten opzichte van andere mobiele systemen. Ter vergelijking:

2G GSM : 9,6 kbps of veelvouden hiervan met HSCSD
2.5G GPRS: 52 kbps (met als mogelijke uitbreiding EDGE 384 kbps)
3G UMTS: 384 kbps (maximaal 2 Mbps door een toepassing)
3.5G HSDPA: tot 14 Mbps
4G LTE: tot 100 Mbps"

Je ziet hier onderaan het tabelletje haarfijn de verschillen in snelheid aangegeven.