kan je tijdens een leestoets van cito (frans havo 3) waarbij meerkeuze is (A,B en C) de antwoorden berekenen met ritmes en kanberekeningen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Als er deskundige toetsmakers aan het werk zijn (en ga er maar van uit dat Cito deskundige toetsmakers heeft), kan dat niet, of is het effect te verwaarlozen.
Ritmes zeggen helemaal niets. Als er in een toets een ritme zou zitten (bijv. ABCBABCBABC) zou de toetsmaker een prutser eerste klas zijn. Een goede toets kan best 5 x B op een rij bevatten en verder alleen maar A en C.
Dan heb je nog de gokkans, hiermee is echter al rekening gehouden bij het bepalen van de cesuur (het aantal antwoorden dat je goed moet hebben om een voldoende te halen). Hoe dit werkt, kun je in onderstaande link lezen. je moet dus altijd meer dan de helft goed hebben om een voldoende te halen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
maar als je bijv. 5 b's achter elkaar hebt is de kans toch groter dat je volgende een c krijgt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom een C? Het kan net zo goed een A zijn.