Wat maakt een woord mannelijk of vrouwelijk?

Vandaag was ik iets aan het typen over behangen en viel het me op dat je schrijft:
Het slagmes
De slagband

Na opgezocht te hebben wanneer de of het wordt geschreven ben ik er op uit gekomen dat je 'de' schrijft wanneer het mannelijk of vrouwelijk is. Nou weet ik dat in het woordenboek vaak m/v bij een woord staat en dat dit handig is om te weten i.v.m. het schrijven van teksten.

Nou vroeg ik me af wat een woord mannelijk of vrouwelijk maakt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Het beste antwoord

Waarom een woord mannelijk of vrouwelijk is, is vaak niet meer te achterhalen, en is ook niet altijd logisch; een meisje is natuurlijk vrouwelijk, maar taalkundig is het onzijdig (het meisje). Het geslacht van een woord is ooit historisch bepaald en tegenwoordig nauwelijks nog relevant. Raadpleeg daarvoor een goed woordenboek of het Groene Boekje. Wel zijn er bepaalde groepen woorden gemakkelijk te herkennen die vrouwelijk zijn op grond van hun achtervoegsel. Zo zijn woorden die eindigen op -heid of -schap over het algemeen vrouwelijk. Via onderstaande link kun je een lijst vinden van achtervoegsels die duiden op een vrouwelijk woord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het woordgeslacht is van elk woord ooit bepaald en als zodanig in de taal opgenomen. Het is bijzonder lastig om nu uit een woord het geslacht af te leiden, het is een kwestie van onthouden of opzoeken.

De onderscheiding in drie woordgeslachten berust op de leer van Aristoteles; ook de benamingen 'mannelijk', 'vrouwelijk' en 'onzijdig' gaan op hem terug. Bij de vaststelling van de geslachten werd onder andere nagegaan of het woord een zaak of een persoon aanduidde: de oorsprong van het geslacht werd in de betekenis gezocht.

Ook kende men aan namen van sommige wezens en voorwerpen het mannelijk of vrouwelijk geslacht toe naargelang ze enige overeenkomst schenen te hebben met wat in de natuur het mannelijk of vrouwelijk geslacht kenmerkte. Later werd ook de vorm van het woord een beginsel van geslachtstoekenning. Bij leenwoorden uit een andere taal wordt meestal het woordgeslacht overgenomen, maar niet altijd.