Wat is de betekenis en de oorsprong van het spreekwoord over de kling jagen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Antwoorden (2)

Over de kling heeft te maken met de ridder tijd, over de burchtmuur gooien.
Dat is over de verdedigings muur jagen
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
-
Leuk bedacht, maar een kling is geen muur, klif, afgrond of iets dergelijks.
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=kling&lang=nn
mayhem
6 jaar geleden
Vroeger hadden ze ook geen internet maar weet dat het met die tijd te maken had.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Mayhem: Maar wat gooide ze dan in die tijd zonder internet over de muren? En wat is de 'kling' dan in deze context? Het geluid wat het maakt als je het over de muur had gegooid?
de kling is dat deel van een zwaard dat niet het handvat is. Over de kling jagen betekent oorspronkelijk dat je iemand doodt met je zwaard