Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt bezorgd of word bezorgd?

Bijv: Beetje jammer dat er geen post op maandag wordt bezorgd. of is het: Beetje jammer dat er geen post op maandag word bezorgd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
44.8K
Computoon
7 jaar geleden
De regel is uitgelegd door een andere vraagbeantwoorder. Kun je de regel niet onthouden, vervang dan het woord 'word'/'wordt' door het woord 'ben'. Loopt de zin dan nog steeds goed, dan is het 'word'.
Anders 'wordt'. Bijv: "Beetje jammer dat er geen post op maandag ben bezorgd" -> dat is geen goede zin -> daarom 'wordt' Ter toelichting:
Bij het werkwoord 'zijn', is de eerste persoon enkelvoud 'ben'. (Ik ben)
Bij het werkwoord 'worden' is de eerste persoon enkelvoud 'word'. (Ik word).
Door een woord met onbekende spelling te vervangen door een woord waarvan je de spelling zeker weet, weet je wat het moet zijn. Nog enkele voorbeelden: 'Beetje vervelend dat ik word?/wordt?' gepest -> 'Beetje jammer dat ik ben gepest -> goede zin dus dus ook 'word gepest.' 'Beetje vervelend dat jij word?/wordt? gepest -> 'Beetje jammer dat jij ben gepest -> geen goede zin dus 'wordt gepest.' Of deze:
* 'Word/wordt je salaris verhoogd? -> Ben je salaris verhoogd? -> Geen goede zin, het is dus 'Wordt je salaris verhoogd?' * Word/wordt je opgeleid tot arts? Ben je opgeleid tot arts -> Goede zin, het is dus 'Word je opgeleid tot arts?' Kortom, ben er maar blij mee, zonder T!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De post wordt bezorgd.

Toegevoegd na 10 minuten:
Hier geldt gewoon stam+ t omdat er geen je (jij) achterstaat en omdat er niet uitgegaan wordt van 'ik'. Alleen dan is het de stam.

Ook is het woordje 'word' geen gebiedende wijs . Bij gebiedende wijs komt er ook geen 't' achter de stam. Je moet het dan zien als een soort commando dat je op moet volgen.... 'Ik zeg je; "word bezorgd"! Je moet je dan op commando zorgen gaan maken.
In dit geval gaat het over de post die bezorgd moet worden en kan je dit vervangen door hij, zij of het....stam+t dus.
(Lees meer...)
amc
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding