Is er een taal, wanneer je daarin een boek vertaald, het aanzienlijk dikker wordt?

Zeg maar, dat er een taal is met langere woorden, of juist veel korteren. Wat is de langste? Wat is de kortste?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (1)

De gemiddelde woordlengte van het Nederlands is 9,7 tekens.
Als je een boek naar het Mongools vertaalt, wordt het aanzienlijk dikker. De gemiddelde woordlengte is 12 tekens.
Als je een boek naar het Kroatisch vertaalt wordt het veel dunner, met een gemiddelde woordlengte van 7 tekens.

De gemiddelde woordlengte van het Groenlands is 20 tekens. Dit lijkt heel lang, maar het Groenlands is een polysynthetische taal waarin gedachten en zinnen uitgedrukt worden in één woord. "Suminngaaneerpit" betekent bijvoorbeeld "Waar komt u vandaan?".
SimonV