Wat is het verschil tussen afspiegeling en weerspiegeling?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
9.6K

Antwoorden (2)

Bij een weerspiegeling wordt er daadwerkelijk iets weerspiegeld, denk er bijvoorbeeld aan dat je jezelf kan zien in de spiegel.
Bij een afspiegeling kan er gedacht worden aan een voorstelling van iets, zo kan je zeggen: Manchester United is een goede afspiegeling van de voetbalclubs in Engeland.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zijn beide synoniemen van elkaar en toch zit er een verschil in.
Denk bij weerspiegeling aan het 'spiegelbeeld' dat terugkaatst van wat er in beeld staat....de spiegel reflecteert hetgeen dat ervoor staat of in beeld is.

De afspiegeling van iets staat niet altijd direct in beeld maar is meer een beeld wat we van iets of iemand hebben. Het hoeft dus niet direct in beeld bij de spiegel te staan.
Een imago is bijv. zo'n beeld wat we van iets of iemand hebben.
Dit beeld hoeft echter niet altijd de juiste afspiegeling van de werkelijkheid te hebben.
amc