Is het tweedegeneratiemigrant, tweedegeneratie migrant of nog iets anders en waarom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Het beste antwoord

Correct is "tweedegeneratiemigrant", maar "tweede-generatie-migrant" mag ook.

Op deze website https://onzetaal.nl/taaladvies/langeafstandsloper vind je over vergelijkbare woorden deze informatie:

"Wat is juist: lange afstandsloper of langeafstandsloper?

Het hangt ervan af wat er bedoeld wordt: een lange afstandsloper is een afstandsloper die lang is, een langeafstandsloper is een loper van lange afstanden. Meestal is dat laatste bedoeld; alleen langeafstandsloper is dan juist. Hetzelfde verschil bestaat tussen bijvoorbeeld groene zeepfabrikant en groenezeepfabrikant: de eerste is een zeepfabrikant die groen is (of die zo genoemd wordt omdat hij het milieu hoog in het vaandel heeft staan), de tweede is een fabrikant van groene zeep.

De woorden langeafstandsloper en groenezeepfabrikant bestaan uit een bijvoeglijk naamwoord en twee zelfstandige naamwoorden. Het bijvoeglijk naamwoord heeft betrekking op het eerste zelfstandige naamwoord: 'loper van lange afstanden', 'fabrikant van groene zeep'. Om deze betekenisrelatie uit te drukken, moeten dit soort samenstellingen aaneengeschreven worden. Andere voorbeelden: collectievelastendruk, dodehoekspiegel en grotemensenwereld. Ook eengezinswoning en eerstegeneratieallochtoon (waarin het eerste deel een (rang)telwoord is) zijn één woord.

Langere samenstellingen worden eveneens aaneengeschreven: tweedegeneratieoorlogsslachtoffer, onroerendgoedtransactiekostensysteem.

Dat geldt ook voor bijzondere gevallen als kinderplastischchirurg ('plastisch chirurg die kinderen met aangeboren afwijkingen opereert'). De woordgroep met het bijvoeglijk naamwoord (plastisch chirurg) staat nu réchts van het derde deel van de samenstelling; het geheel smelt ook dan samen tot één woord.

Wie deze samenstellingen niet prettig leesbaar vindt, mag de structuur ervan verduidelijken met een of meer liggende streepjes. Lange-afstandsloper, tweede-generatie-oorlogsslachtoffer, onroerendgoed-transactiekostensysteem en kinder-plastisch-chirurg zijn dus ook mogelijk."
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel!