Wat zeggen we als de markt stopt?

Hoe zeggen we dat: de markt breekt op, breekt af???

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (2)

De markt is afgelopen en nadat de marktkooplui met hun handel in auto's/vrachtwagens weggereden zijn, wordt de markt afgebroken, Hiermee wordt bedoeld dat de kramen worden afgebroken en in onderdelen afgevoerd.

[Voor de volgende keer worden deze tafelplanken en onderstellen etc. opgeslagen. Eind van de middag voorafgaand aan de marktdag worden deze in onderdelen opgeslagen marktkramen weer klaargezet en de volgende ochtend héél vroeg opgebouwd.]

Antwoord
De markt is afgelopen, de kramen worden afgebroken en opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Jodokus52: dank voor je reactie. Erg nuttig! Zie mijn reactie op het antwoord van Flierefluitje
De markt wordt afgebroken. Als het om daadwerkelijk afbreken, inpakken en opruimen gaat.

De markt wordt beëindigd. Als de markt ophoudt te bestaan of op de dag van de markt de eindtijd is bereikt.

De markt kan niet zichzelf afbreken of opbreken. 'De markt breekt af' of 'de markt breekt op' kan dus niet.
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
‘De markt breekt af’ of ‘de markt breekt op’ kan wel. Dat is beeldspraak. Duidelijk is dat mensen de markt afbreken, maar in plaats van die mensen wordt het lijdend voorwerp genoemd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Antoni, beste Inekez,
Dank voor jullie reacties. Erg nuttig! Zie mijn reactie op het antwoord van Flierefluitje