Wat is een (chique) woord voor 'politiek correct (zijn)'?

Het liefst in één woord, als dat er is.

7 jaar geleden
in: Taal
12.1K
Poet
7 jaar geleden
Zorgvuldig zijn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zorgvuldig zijn, heeft niks te maken met politiek correct te zijn.
kierkegaard47
7 jaar geleden
In sommige kringen wordt wel 'policor' gebruikt.

Alleen is dat dan geloof ik meer 'geen stijl'-achtig taalgebruik.
erotisi
7 jaar geleden
Politieke correctheid is een term voor voorzichtig taalgebruik over, of het vermijden van, onderwerpen die politiek gevoelig liggen, om belediging (van met name minderheden) te voorkomen.https://nl.wikipedia.org/wiki/Politieke_correctheid Eufemistisch of verbloemend kan misschien ook nog
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Politie correct: Eufemisme voor verzachtend, verbloemend, verhullend. Meestal een halve waarheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Policor is de samentrekking van politiek correct. Voor snelle sprekers en schrijvers. Scheelt weer een paar letters.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@BartNOR, na een onderzoek door studenten wordt de minister-president Rutte die haast 100% politiek-correct is, kampioen "clichégebruiker" genoemd. Misschien wordt het wel het woord van het jaar.
Reddie
7 jaar geleden
@JoanDArc,
Politiek correct is niet verzachtend.
Politiek correct betekent met zodanige bewoordingendat je niemand beledigt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Politiek correct betekent alles en iedereen met een positieve blik bekijkt, bv iemand is niet blind maar visueel uitgedaagd, het is kijken wat iemand wél is ipv aangeven wat iemand níet is of kan, het is 'kansen zien' ipv doemdenken.

Antwoorden (5)

'Politiek Correct' is de laatste tijd toch een beetje een besmette term. Eéntje die al snel een negatieve ondertoon heeft. Iemand de de fatsoensregels wel erg goed kent.
Pedant (jezelf belangrijker/verstandiger vinden) heeft een leukere lading als je het zegt als: 'nou, nou, wat is dat voor pedanterie?' (met een knipoog). Zo raak je de negatie lading van PC of PolCor kwijt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Pedanterie is voor anderen vaak makkelijker op te vatten als een klein verwijt dan de veel grotere beschuldiging "politiek correct".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De term POLCOR-brigade bestaat al. Een groep politici die politiek-correct denken te handelen.
http://derlufter.nl/?p=112
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou het andersom zien. Politiek correct is een verzachting voor pedant.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee excuses pedant en politiek correct hebben niets met elkaar te maken. Het zijn geen synoniemen, dus kan het een ook geen verzachting zijn van de ander.
Een clichégebruiker, een eufemismegebruiker, een waarheidomzeiler
http://www.uva.nl/nieuws-agenda/nieuws/uva-nieuws/content5/2015/09/bachelor-studenten-analyseren-politiek-taalgebruik.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De drie alternatieven die je aandraagt vind ik persoonlijk niet erg chique. Dan haal ik toch echt liever mijn schouders op bij PolCor dan bij waarheidomzeiler. Wiens waarheid?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Net als pedagogisch verantwoord. Net zo'n lekker woord als politiek correct. Om de brei heen draaien en vooral niet direct zeggen waar het op staat. Voor beide heb ik een heel chique woord: "bla bla"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een uitspraak van Jan Marijnissen:
eufemismen gebruiken heeft als doel onplezierige zaken laten klinken alsof ze acceptabel zijn.
Bij gebruik van een eufemisme noem je het anders, maar je verhult de werkelijkheid.
Die werkelijkheid gaat er niet mee vooruit.
https://www.sp.nl/column/jan-marijnissen/2012/verslaafd-aan-eufemismen
amc
7 jaar geleden
Klopt... politiek correct is feitelijk een drogredenering.
Een politiek correcte uitspraak is in overeenstemming met wat de meerderheid aanvaardbaar of juist acht (of dient te vinden). Een schijnargument wat verbloemend/verzachtend werkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Clichégebruiker is geen andere term voor politiek correct persoon, als je het stuk even doorleest wat je linkt gaat het gewoon om clichés niet om eufemismen. Waarheidsomzeiler zie ik ook als een minder chique uitdrukking dan politiek correct. Daarnaast kennen ik en google het niet als term: https://www.google.nl/search?q=waarheidsomzeiler&oq=waarheidsomzeiler&aqs=chrome..69i57.3408j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Eufemismegebruiker dekt precies de lading, en heeft ook geen (negatieve lading).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Positief. Politiek correcte mensen willen alles en iedereen positief benaderen en geloven ook vaak dat alle mensen in wezen goed zijn. Wat zij met hun omfloerste taalgebruik doen is proberen alle negativiteit te vermijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo heeft ieder zijn mening, de ene mening is de andere niet
https://clicheschatkamer.wordpress.com/tag/taal-2/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een cliché gebruiken is wat anders dan iets politiek corrects zeggen. Dat is een feit geen mening.
Ik zou het 'bedachtzaam', 'omzichtig' of 'verhullend' noemen, als ik het in een woord zou moeten zeggen. Het zou ook 'maatschappelijk verantwoord' kunnen zijn, maar daarvoor kan ik geen enkel woord bedenken.
amc
7 jaar geleden
Er bestaat niet een uitdrukking voor 'politiek correct' die uit één enkel woord bestaat. Waarom zou je er überhaupt van uitgaan dat er een synoniem voor bestaat dat uit één woord bestaat en waarvan dan ook nog het register hoog moet zijn?

Zo'n woord ook taalkundig weinig bestaansrecht hebben, want 'politiek correct' voldoet uitstekend om het begrip erachter uit te drukken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees: ¨Zo’n woord zou ook taalkundig weinig bestaansrecht hebben [etc]
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Positief.

Politiek correcte mensen willen alles en iedereen positief benaderen en geloven ook vaak dat alle mensen in wezen goed zijn. Wat zij met hun omfloerste taalgebruik doen is proberen alle negativiteit te vermijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De politiek-correct gebruikers denken dat alle mensen in wezen goed" betwijfel ik.
+ Plus Helemaal eens met proberen door omfloerst taalgebruik negatieve gevoelens te vermijden.
Zo krijg je door de eufemismetredmolen:
gastarbeider - buitenlander - immigrant - allochtoon - medelander - nieuwe Nederlander - inwoners met een migratieachtergrond.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je aanhalingstekens gebruikt moet je mij wel correct citeren... Omfloerst taalgebruik ben ik ook niet mee eens, PC mensen willen geen vaagheid, ze willen alle negativiteit uit het taal gebruik (en waar ook uit) weghalen. (En juist dat wekt irritatie op)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tsjonge, ik geef een plus, je krijgt gelijk. Je noemt het zelf omfloerst taalgebruik. Waarom zo verongelijkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iemand verkeerd citeren vind ik een doodzonde.. Maar ik zie dat ik zelf het woord 'omfloerst' gebruikt heb , ik deed dat om mij er tegen af te zetten, maar ik snap dat dat niet overkomt, ik had het weg moeten laten. Mijn reactie op jou zal vreemd overgekomen zijn, sorry voor dat misverstand. :)