Wat betekent de afkorting 'z.g.' in de onderstaande zin?

Ik probeer mijzelf Nederlands te leren en kwam deze zin tegen:

Het woordje 'het' kan ook z.g. voorlopig onderwerp zijn.

Via Google gezocht en kwam bij 'zaliger gedachtenis' uit, maar dat lijkt mij niet te passen?

Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
8.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zaliger gedachtenis is wel fantastisch gevonden :) Dat is overigens iets dat je achter de naam of benaming zet van iemand die is overleden, en vaak wordt het ook afgekort tot zaliger. "Mijn oma zaliger woonde al in dit huis."
Thecis
7 jaar geleden
Mooie reactie van SadBunny om uit te leggen wat zaliger gedachtenis betekent.

Antwoorden (2)

Z.g. kan zogenaamd betekenen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het woordje ‘het’ kan ook z.g. voorlopig onderwerp zijn: bij deze zinsontleding kan 'het' het zinsdeel zijn dat we een voorlopig onderwerp noemen.
SimonV
7 jaar geleden
De afkorting staat voor "zogenaamd".

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zg
http://www.afkortingwoordenboek.nl/wat-betekent-de-afkorting-zg/

Betekenis "zogenaamd":
zo·ge·naamd (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1 van die naam
2 ten onrechte die naam dragend: een zogenaamde vriend

Hier is betekenis 1 van toepassing
http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/betekenis/nederlands/zogenaamd
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Slechts 2,5 minuut later dan de eerste post. Waarschijnlijk omdat er meer werk in is gestoken i.v.m. het zoeken naar links e.d.