De koude kant is de aangetrouwde, de 'niet-echte' familie.

Over het algemeen gaat ons die familie wat minder aan het hart dan bloedverwanten. Je zou in vergelijking kunnen zeggen dat ze ons 'koud laten'. Daar komt de uitdrukking 'de koude kant' vandaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb warempel ook nog een bron gevonden:

"Spreekt men van familie van 'den koude kant', bedoeld men daar aangetrouwde familie mee, eigenlijk een familielid die ons koud laat; een koude oom voor een aangetrouwde oom, een koude vader voor een stiefvader."
rose
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lijkt me gewoon van een warmwaterkraan, waar je een warme kant hebt, rood dus en een kouwe kant, blauw, oftewel de kouwe kant?

Iets anders zou ik zo snel niet kunnen bedenken

Toegevoegd na 38 minuten:
!!!!!AUB!!!!! vergeet dat kranen antwoord, tsssk XD

Navraag leerde mij dat het de aangetrouwde kant van de familie is, de kant van de familie van je pasgetrouwde vrouw / man die je er ineens bijkrijgt, dat is de kouwe kant

Want met die familie heb je nog? niet zo'n warme band als met je eigen familie, waar je mee opgegroeid bent, die kant, is de kouwe kant dus

Hier heb je hopelijk meer aan:)

Toegevoegd na 39 minuten:
net te laat gecorrigeerd, er was al eerder iemand met het correcte antwoord, die is blijkbaar meer uitgeslapener dan ik, zo op de vroege zondagochtend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn we weer negatief, met -6, ik heb toch gecorrigeerd of niet? Of mis ik nu nog wat waardoor het trecht geen goed antwoord op de vraag is???
Spraakgebruik; je eigen bloedverwanten zijn de warme kant en de aangetrouwde familie is de "kouwe" kant.