Hoe heet het soort gedicht met drie keer achter elkaar een kwatrijn?

Is hier een aparte naam voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Poëzie
10.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan een sonnet zijn, als achter het derde kwatrijn nog een afsluitende distichon volgt (een tweeregelige strofe). In dit geval heeft de sonnet een 4-4-4-2-indeling, hoewel 4-4-3-3 gebruikelijker is.
Hoewel ik besef dat dit niet direct een antwoord op je vraag is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alsnog bedankt! Ik vroeg me ook af of inderdaad een 4-4-4-3 indeling een sonnet genoemd kan worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een sonnet telt 14 regels, dus een 4-4-4-3-indeling zal denk ik geen sonnet worden genoemd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een Tripel Drie kwatrijnen achter elkaar De zwerver
Die man op die bank in het park
Ik kan hem maar moeilijk vergeten
Ik noemde hem heimelijk ‘hark’
Zijn naam heb ik nimmer geweten Die man in het park op die bank
Zijn kleren vervuild en versleten
Door pech en door zucht naar de drank
Daar heb ik het steeds aan geweten Dat park en die bank en die man
Zijn lot heeft me lang nog gespeten
Ik gaf hem wat geld, nu en dan
En suste ‘goeddoend’ mijn geweten
Bas Boekelo

Antwoorden (1)

De sonnetvorm die genoemd wordt in de vraag: drie kwatrijnen die afgesloten worden met een strofe van twee regels is het zogenaamde Engelse of Shakespeareaanse sonnet (De 4-4-4-2 opstelling)
De tweeregelige strofe heeft distichon. Distichon komt vanuit het Grieks: di = twee, stichos = dichtregel.
Een bekend distichon is van de dichter Lucibert:
regen beweegt het blad
dronkenschap mijn tong

Het sonnet heeft een bepaald rijmschema, een bepaalde strofe-indeling en een regelmatig metrum.
Het kan bestaan bestaat uit vier strofen. Meestal zijn dat twee strofen van vier regels (twee kwatrijnen, die samen het octaaf vormen) gevolgd door twee strofen van drie regels (twee terzinen, die samen het sextet vormen) en wordt het Europese of Italiaanse sonnet genoemd (Een 4-4-3-3 opstelling).
Een zeldzame variant hierop is twee kwatrijnen gevolgd door drie strofen van twee regels (4-4-2-2-2).
De vormeisen van een sonnet zijn tamelijk streng en toch flexibel, maar één eis staat vast en dat is dat het gedicht 14 regels heeft, niet minder, maar ook niet meer. Een gedicht met de indeling 4-4-4-3 heeft 15 regels en kan geen sonnet genoemd worden.

Toegevoegd na 7 uur:
Een gedicht met de structuur van drie kwatrijnen kan Copla heten.
Elk kwatrijn bestaat uit vier regels van acht lettergrepen, zonder een vast rijmschema.

De vorm 4-4-4-3 kan de oude vrije 16-eeuwse versvorm van het
Italiaanse sonnet zijn. Een staartsonnet of bastaardsonnet, een aangepaste vrije versvorm zoals Slauerhoff en Gerrit Achterberg deze gebruikte.

Toegevoegd na 7 uur:
De plezierdichter Bas Boekelo noemt een versvorm die bestaat uit drie kwatrijnen een Tripel. Volgens deelnemers aan ‘Het vrije vers’ is de Tripel de eerste, in 2011 volgens democratische weg, ontstane versvorm.
https://woutervanheiningen.wordpress.com/tag/remko-koplamp/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://sites.google.com/site/versvormen/versvormen/tripel Tripel
Het bier uit de fles is La Chouffe.
Dat kan me ontzettend bekoren.
Een drank die ik daag’lijks behoef,
Ik moet echter wel blijven sporen. La Chouffe is het bier uit een fles
Waarvan je niets slechts ooit zult horen.
Mijn huis telt er honderdenzes:
Te zwaar om steeds zuidwaarts te sporen. De fles van La Chouffe bevat bier:
Zo zingen al eeuwen de koren.
De inhoud bepaald niet van hier:
Uit België komen de sporen!