Wat is "een open plek in de tijd"

komt uit een gedicht...

Toegevoegd na 6 uur:
van Federico García Lorca en het heet:
'Echo van de klok'

Ik ging zitten
op een open plek in de tijd.
Het was een stil water van stilte,
van een witte
stilte.
Fantastische ring
waar de sterren
botsten op de twaalf dobberende
zwarte cijfers.

en komt uit de suite 'Het woud van de klokken'
Ik las dit gedicht 11 jaar geleden en vind het nog steeds de mooiste zin die ik ooit heb gelezen in een gedicht. Daarom wil ik graag weten wat voor beeld een ander daar bij heeft...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allemaal!

Antwoorden (6)

Het is een gedicht. Je kunt daarvan maken wat je zelf wilt. Ik geloof niet in een "absolute" verklaring van poëzie. Met name de abstractere poëzie laat veel vrijheid aan de geest van de lezer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik ben het er helemaal mee eens. Daarom juist vind ik het leuk om wat interpretaties van anderen te lezen. Ben namelijk in een wat filosofische bui vandaag...
Ik kan ook het hele gedicht in de toelichting van de vraag zetten, maar wil nu nog niet sturen.
Ik denk iets als 'de tijd zijn vergeten'.. Of dat diegene het gevoel heeft een heel stuk over te hebben geslagen. Dat alle dingen ineens anders zijn.

Het ligt aan de context wat het betekent, en uiteraard je eigen interpretatie van het gedicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk zelf aan een moment waarin alle mogelijkheden nog open lagen, waarin nog niet vast lag hoe het verhaal of iemands leven verder zou verlopen, waarin het nog alle kanten op zou kunnen, zoals je kindertijd of het begin van een verhaal.

Of een moment waarin tijd geen verleden en toekomst even geen rol spelen, waarin je even niet denkt aan wat er nog allemaal moet of wat er zal gebeuren, maar alleen even dát moment lijkt te bestaan, waarin bijvoorbeeld alleen jij en die ander lijken te bestaan en de rest van de wereld er even helemaal niet toe doet.

Maar er zouden natuurlijk nog talloze andere dingen mee bedoeld kunnen zijn. Ik ben wel benieuwd naar dat gedicht, de context kan veel zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee interpretaties, ook mooi. Zal binnenkort het hele gedicht erop zetten. Wil nu nog niet sturen... Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier komt ie: 'Echo van de klok' Ik ging zitten
op een open plek in de tijd.
Het was een stil water van stilte,
van een witte
stilte.
Fantastische ring
waar de sterren
botsten op de twaalf dobberende
zwarte cijfers. en komt uit de suite 'Het woud van de klokken' van Federico García Lorca. Ik las dit gedicht 11 jaar geleden en vind het nog steeds de mooiste zin die ik ooit heb gelezen in een gedicht. Daarom wil ik graag weten wat voor beeld een ander daar bij heeft... Hier wat flaptekst:
‘In “Het woud van de klokken” wordt de dichter gefascineerd door de kille tijd van de doodsstrijd en van de laatste kussen. De dood heeft zich eens te meer in het centrum van Lorca’s universum genesteld.’
Citaat is van de vertaler Bart Vonck.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, heel mooi inderdaad! Ik vind ook vooral de eerste zin heel mooi.
Mooi gedicht, het is de vertolking in woorden van de tijd die geen tijd is op het ogenblik dat een andere dimensie zich over de onze sluit. Voor één ogenblik, op één plaats wordt dat misschien waargenomen door iemand die gevoelig is voor deze dingen. Tijd is te aanvaarden in al zijn vormen die ons worden opgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet denken aan het midden van een klok waar de wijzers omheen draaien en die in de kern geen waarde van tijd heeft maar pas als je wijzers volgt die de cijfers aanwijzen komt een besef van tijd. Er lijkt in het midden een gevoel van hier en nu en een bewustzijn van stilstaan. Mooi gedicht!
12 jaar geleden
Mijn eerste gedachte bij 'een open plek in de tijd' is een moment waarop je 'pauze' hebt, even geen werkzaamheden hoeft te doen, maar een moment voor jezelf.

En wat was nu je eigen interpretatie?