Hoe lang moet de lat blijven liggen na een sprong bij het hoogspringen.

Stel bij atletiek dat een hoogspringer de lat raakt waardoor deze in eerste instantie blijft liggen maar op zijn plaats natrilt en pas na 10 seconden valt. Is dat dan een geldige sprong? Ik zou verwachten dat er toch een soort van tijdslimiet moet zijn. Zelfde vraag geldt uiteraard voor polsstokspringen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.5K

Het beste antwoord

Een sprong wordt geldig gegeven als de lat blijft liggen en de jury de sprong geldig verklaart. Vaak wordt gedacht dat een poging al geldig is als de atleet de mat heeft verlaten. Dit is echter niet het geval. Mocht de lat onverwachts toch nog van de standaarden vallen en heeft de jury de sprong nog niet als geldig aangemerkt, dan zal deze alsnog worden afgekeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn hier geen vaste regels voor, maar het meest voor de hand liggende, is dat de lat moet blijven liggen totdat de atleet de mat raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lat moet blijven liggen totdat de atleet zelf van de mat is. Vandaar dat je ze soms heel snel de mat ziet verlaten in de hoop dat ze snel genoeg zijn als de lat nog wat na ligt te trillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De jury bepaalt of de poging geldig is of niet, de regel daarvoor wat de lat betreft is eenvoudig:
"Een poging van een atleet wordt als mislukt beschouwd als de lat door toedoen van de atleet tijdens of na de sprong niet op de steunen blijft liggen"

De IAAF heeft het over "Knocking the bar off the supports", ik vind de Nederlandse tekst een stuk duidelijker.

Kortom: er is geen tijdslimiet, het gaat er om of het vallen van de lat veroorzaakt is door de atleet.