Wat is in de paardensport de meest paardvriendelijke tak?

Motiveer aub je antwoord.

verschillende takken zijn oa;
springen (engels)
dresuur (engels)
reining (western)
Horsemanship (western)
Western pleasure (western)

Er zijn natuurlijk veel meer sporten met paarden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Het beste antwoord

Je antwoord ligt in de hoek van Natural-Horsemanship Daarbij worden alle takken van de paardensport evengoed beoefend maar dan op een natuurlijke manier, waarbij de mens zich aanpast aan de taal van het paard (lichaamstaal) i.p.v. andersom. Binnen Natural Horsemanship kun je o.a. bitloos rijden of rijden zonder sporen te geven. En dat kan door de natuurlijke band (van leiderschap) die je met je paard hebt. Het is een vorm van eerlijke en harmonische rijkunst.
De grondlegger van NH is Monty Roberts, vanuit zijn ideeen hebben anderen deze rijkunst weer verder ontwikkeld zoals Pat Parelli en Honza Blaha. In Nederland zijn er ook diverse stromingen van NH.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dressuur.
Voor mijn gevoel gebeuren daar de minste ongelukken mee en is het voor een paard he leukste.
Zeker weten doe ik het niet maar met 2 paardrijdende dochters komt de dressuur voor mijn gevoel het dichtste bij het paard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel eef.
Ligt eigenlijk geheel aan de ruiter en het paard. Als een paard van springen houdt (ja paarden hebben echt een mening) en je gaat met hem dressuren, zal je hem hier echt niet blij mee maken. Verder zijn er ruiters die hun paard gewoon totaal verkeerd rijden en hierdoor het hele beestje verpesten zonder dat ze het zelf doorhebben. Dit gebeurt vaak bij de dressuur. Ik zou ook zeggen dat uiteindelijk natural horsemanship het meest paardvriendelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk gewoon buiten in het bos rijden. dat vinden de meeste paarden geweldig, maar het hangt er ook van het paard af bijv. sommige paarden vinden het geweldig om te springen en andere paarden haten dat.