Hoe wordt er bepaald welke landen en hoeveel sporters er per land mee mogen doen met de Olympische Spelen?

Lang niet alle landen uit de wereld doen mee met de Olympische Spelen. Ik snap wel dat meedoen aan de winterspelen minder logisch is voor alle warme landen. Mogen wel alle landen meedoen?

En hoe wordt er bepaald hoeveel mensen er per land mogen deelnemen? Ik weet wel dat er nationale plaatsingswedstrijden zijn, maar heb nog nooit gehoord van internationale wedstrijden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
8.8K

Het beste antwoord

In principe mag elk land meedoen. Hoeveel sporter per land verschilt per sport. Bij bijvoorbeeld teamsporten, alleen de A landen/in de A groep, of landen die een bepaald resultaat hebben gehaald(wereldbeker gewonnen e.d.), bij individuele sporten moet je vaak een kwalificatielimiet halen. Bij sommige sporten mogen dan alle atleten die die tijd gehaald hebben meedoen. Bij andere sporten zijn er een maximum aantal tickets. Die worden vaak verdeeld door de resultaten van landen in het verleden en bij wereldbekers. Zo komt Nederland bijvoorbeeld aan 4 tickets bij het schaatsen. Dan zijn er ook nog sporten waarbij de top 10/top 20 in de wereldranglijst of wereldbeker stand mee mogen doen.

Het verschilt dus per sport. Om de precieze eisen te weten moet je kijken bij de reglementen van het IOC en het NOC-NSF.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed en helder antwoord! +

Andere antwoorden (2)

Kwalificatie regels voor elke Olympische sport worden opgesteld door de Internationale Federatie (IF) die de internationale competitie regelt.

Voor individuele sporten, kwalificeren deelnemers zich door een bepaalde plaats te behalen bij een grote internationale wedstrijd of op de ranglijst van de IF. Nationale Olympische Comités mogen een gelimiteerd aantal gekwalificeerde deelnemers aanmelden bij elk onderdeel (3 is een veelvoorkomend aantal) en de NOC bepaalt welke gekwalificeerde atleten mogen deelnemen als meer atleten de kwalificatie eis hebben gehaald. Veel onderdelen voorzien in een bepaald aantal wildcards, deze worden veelal gegeven aan atleten uit ontwikkelingslanden.

Landen kwalificeren teams voor teamsporten door het spelen van continentale kwalificatie toernooien. Elk continent krijgt een bepaald aantal plaatsen in het Olympisch toernooi. Het gastland krijgt meestal een automatische plaatsing voor het toernooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had deze link zelf ook gevonden.
Er bleven echter een paar dingen onduidelijk als het gaat over de individuele sporters. Hoe wordt er dan bepaald hoeveel sporters er mee mogen doen per land? Ligt dat aan de grootte van het land/aantal spelers per land dat aan de eisen voldoet/etc.? Je zegt dat 3 een gebruikelijk aantal is, maar bv. Amerika heeft veel meer deelnemers dan bv. Rusland.
Voordat sporters mogen deelnemen aan deze Spelen, moeten zij zich eerst kwalificeren. Na overleg met de betreffende sportbond wordt per tak van sport en per onderdeel vastgelegd aan welke prestatienorm een sporter moet voldoen om zich te kwalificeren. Die afspraken worden vastgelegd in de zogenaamde 'sjabloon normen en limieten'.

De Internationale Federaties (IF's) stellen prestatienormen op, de zogenaamde internationale eisen. Deze worden formeel door het Internationaal Olympisch Comité (IOC) goedgekeurd.

Per land mag een maximaal aantal sporters in actie komen op elk sportonderdeel. Het komt voor dat in een tak van sport of op een onderdeel in Nederland meer sporters hebben voldaan aan de kwalificatie-eisen dan het aantal beschikbare Olympische tickets voor Nederland. In dit geval beslist de sportbond welke sporters zij voor kwalificatie bij NOC*NSF voordraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik vraag me echter nog iets af wat niet helemaal duidelijk is in bovenstaand verhaal: Hoe wordt er dan bepaald hoeveel sporters er mee mogen doen per land? Ligt dat aan de grootte van het land/aantal spelers per land dat aan de eisen voldoet/etc.?