Ik loop op me werk heel veel, welke beginners hardloopschema past bij mij ?

Ik loop veel in de verhuizingen, en ik lees in hardloop schema's alleen maar dat je paar weken moet wandelen en daarna stukjes mag hardlopen, maar dat doe ik al op me werk.

Niet rokende, me lengte is 1,78 en gewicht is ongeveer rond de 88 kilo,
en ik wil graag hardlopen om af te vallen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
10 jaar geleden
Probeer gewoon wat, ik heb zelf gewoon een timertje, en probeer elke keer de tijd dat ik hardloop te verhigen, langzaamaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met of zonder hartslag horloge ? Mijn hartslag horloge kan alleen maximale hartslag niet eronder, want dat lukt niet. het is van de Action Me maximale hartslag is 199
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik gebruik geen hartslag meter, ik merk vanzelf wel aan mijn ademhaling of zware benen als ik rustig aan moet doen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Doe je trouwens aan krachttraining? Zeer effectief als je je vetpercentage wilt verlagen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doe geen krachttraining, ik zie een sportschool niet zitten, daarom probeer ik s'avonds te lopen / hardlopen met een schema maar die heb ik nog niet gevonden omdat je veel moet lopen maar dat doe ik al.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je kunt ook thuis trainen met gewichten als je wilt.
Ritsuka
10 jaar geleden
En als je geen schema kunt vinden, dan maak je zelf iets.
Begin gewoon met iets als 1 minuut hardlopen en 2 minuten wandelen, en als dat bevalt ga je het langzaam uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vond iets Runnersworld schema: 3x in de week met opbouw, zou ik Week 1 Flink Tempo lopen overslaan of vergis ik me dat 20min / 25min / 30min best pittig zal zijn ? http://shop.runnersworld.nl/tools/trainingsschema/2018-beginners.html
Ritsuka
10 jaar geleden
Klinkt prima deze
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke , wat voor warming up en cooling down doe jij voor en na het hardlopen?, op de site ziet het er erg uitgebreid uit http://www.runinfo.nl/losmakendeoefeningen.htm
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik ga meestal gewoon wat wandelen of stretchen voor en na

Antwoorden (1)

Veel mensen staan er niet bij stil dat je met stevig wandelen van een bepaalde afstand ongeveer net zo veel calorieen verbrandt als met hardlopen. Dus als je in een uur 6 kilometer wandelt, en dat is een stevige pas, dan verbruik je net zoveel energie als wanneer je die 6 km gaat hardlopen. Het voordeel van hardlopen is dat je minder tijd ervoor nodig hebt. Het voordeel van wandelen is dat je als beginner veel minder kans hebt op blessures. Daarom is het verstandig een interval training te doen.
Ik zou eerst maar eens beginnen met een week of twee liefst dagelijks te gaan wandelen. Als je stevig doorloopt dan merk je al dat er heel wat met je lichaam en spieren gebeurt. Ga daarna tijdens het wandelen stukjes hardlopen. Een paar honderd meter, en dan weer wandelen, enzovoort. Als je een smarphone hebt, download dan de gratis app Sportstracker (zowel voor android als voor iOS te vinden) je ziet daarop na je wandeling je afstand, je gemiddelde snelheid en je caloriverbruik en de tijd die je erover hebt gedaan. Bovendien zie je op een kaart precies welk rondje je hebt gelopen. Op den duur zie je met die app, waarmee je alle rondjes met elkaar kunt vergelijken, dat je langzamerhand steeds sneller wordt. Voor de opbouw van je intervaltraining kan je op internet veel vinden. Zoek op : intervaltraining hardlopen .
Op runnersweb.nl en andere sites is er veel over te lezen. De kunt is, niet te overdrijven. Dan is de kans het grootste dat je het daadwerkelijk volhoudt gedurende langere termijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, bedankt voor je antwoord en informatie. Ik heb een Runtastic Pro app maar me gps valt af en toe weg, ik heb het gisteren getest toen ik naar de supermarkt wandelde, ik loop van mezelf best snel, In de test stond me loop snelheid op 6km-per-uur wat ik dagelijks loop als ik ergens heen moet of op het werk, ik weet niet of dat veel is, maar af en toe viel de gps weg en als ik het tijdens sporten doe dan verlies ik veel informatie. ( Samsung Galaxy Ace) Zo snel wandelen dat je de nijging hebt om te gaan hardlopen of net wat langzamer ? Als je zegt dat je 5km/p aan moet houden of iets meer dan komt het goed. Gr
Ritsuka
10 jaar geleden
6 km per uur is best snel, dat is net niet joggen (voor mij tenminste)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer 6 km per uur. Dat is een fors tempo. Vandaar dat je best calorieen verbrandt dan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka, dat is me normale loop tempo
@Ray, Oke dankje Moet ik dan hardloop kleren dragen ?
En klopt het dat je paar weken moet wandelen en daarna mag pas hardlopen of bedoelen ze met ''Lopen'' Hardlopen, anders zouden ze wel 'hardlopen' bij zetten dacht ik zo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Draag in elk geval goede sportschoenen en voor de rest gemakkelijk zittende kleding. Bijvoorbeeld een joggingbroek.
Ritsuka
10 jaar geleden
Goede schoenen inderdaad. En verder gewoon kleding waar jij prettig in loopt. Dus geen jeans, dat gaat schuren.
En een shirt dat ademt als het warm is, kijk gewoon wat bevalt.
Ritsuka
10 jaar geleden
Lopen is wandelen, maar wel een beetje doorlopen. In jouw geval dus die 6 km/u.