hoe wordt bij judo de gewichtsklasse bepaald als je precies op de grens zit?

bij de olympische spelen zitten in de klasse van -78 kg een paar die 78 kg zijn (172 lbs), maar in de klasse +78 kg zitten er een paar waar dit gewicht ook bij staat. hoe werkt dit? en wordt het wegen met of zonder pak gedaan? (bij professionals en amateurs)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.7K

Antwoorden (1)

Wegen wordt naakt gedaan of met ondergoed. Je mag je maar 1x laten wegen ('s ochtends de dag van de wedstrijd) en daarvoor mag je op die weegschaal al zelf even kijken wat je bent. Als je met ondergoed gewogen bent mag je nog wel vragen om zonder ondergoed nog eens te wegen. Het wegen gaat in kilo's.

Verder is er volgens mij (en de bron) geen klasse van onder de 78. Bij vrouwen is er een klasse met 78 als maximum: http://www.nbcolympics.com/judo/about-this-sport/basics/news=judo-basics.html dus dan is het logisch dat daar vrouwen in zitten van 78 kilo. Waarom er in de hoogste gewichtsklasse bij vrouwen iemand van 78 kilo deelneemt begrijp ik ook niet want je moet meer dan 78 kilo wegen.