Waarom val je aan het begin snel af en later minder snel?

Ik merk dat ik nu na dat ik al heel wat kilo's verloren ben het minder snel gaat nu met afvallen. Ik weet ook dat het normaal is dat je met de tijd minder snel gaat afvallen. Maar waarom dit is wil ik tog wel weten. Want ik train net zo enthousiast als in het begint ( zelfs meer).

Dus waarom val ik naar mate ik al wat kilo's ben verloren minder snel af?

Bedankt;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
3K

Het beste antwoord

In het begin verlies je vooral vocht en dan snel je dus inderdaad sneller af. Daarna begin je echt je vet reserves aan te spreken en die zijn wat moeilijker te verbranden omdat je lichaam ook de gewoonte heeft om vet te willen vasthouden als je gaat afvallen.
Gewoon volhouden en dan verandert je metabolisme uiteindelijk mee in je nieuwe ritme.
Succes ! :-)

Toegevoegd na 3 minuten:
"snel je dus "moet zijn " val je dus "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hij heeft geen ongelijk. Mijn antwoord zegt dat in principe ook. Het is dus normaal dat het in het begin sneller gaat. Je moet bedenken dat het er ook niet in een maand aangekomen is en het dus ook niet zo snel weer weg zal zijn. Je stofwisseling gaat veranderen als je je levensstijl aanpast. Probeer je doel dus niet te stellen op een korte termijn. Langzaam maar zeker zal je je doel bereiken als je je nieuwe levensstijl volhoudt. Bedenk dat als je bv een kilo per maand kwijt zal raken dat in een jaar al 12 kilo is. Het kan ook zo maar zijn dat je ineens weer wat sneller gaat verbranden.
Probeer je niet teveel te fixeren op je gewicht maar zie het resultaat. Doordat je traint ontwikkel je namelijk ook nog wat extra spiermassa. Spieren wegen weer zwaarder dan vet en zo kan je bv dus vetmassa afvallen terwijl je op de weegschaal niet zoveel verschil ziet.
Als ik je zo lees ben je goed bezig. Geniet van deze manier van leven en ga lekker verder. Als je je teveel gaat fixeren op het resultaat op de weegschaal kan dat je demotiveren om de verkeerde redenen terwijl je juist vooruitgang aan het boeken bent, al zie je dat niet terug op de weegschaal.
Dus gewoon lekker doorgaan en zeker niet elke dag op de weegschaal gaan staan.
Te snel afvallen is nog ongezond ook dus geen zorgen maken en blijven denken aan het eindresultaat en het feit dat je je sowieso beter voelt sinds je lekker sport en gezonder eet. Niet alleen je lichaam heeft er baat bij namelijk, in je hoofd gaat alles ook prettiger voelen voor je :-)
Succes :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat doe je niet voor niets. Dat gaat prima samen. Ik zie zelfs regelmatig dat mensen die iets overgewicht hebben en kracht training combineren, net iets sneller spieren ontwikkelen. En door die spiermassa te kweken stimuleer je tevens weer je vetverbranding. Dus dat gaat primaa samen. Sterker nog het is zelfs in je voordeel :-)

Andere antwoorden (2)

Om dat je op een duur op het goede gewicht komt of om dat je lichaam aan het nieuwe eet ritme went
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat je lichaam aan het afvallen gewend begint te raken. Als je je normale taille hebt bereikt (dat geprogrammeerd is op de structuur van je lichaam) zul je minder snel afvallen. Er zijn professionele gezonde methodes die ervoor zorgen dat je nog steeds even snel afvalt, maar dat moet je echt met een specialist bespreken.