wat is het verschil tussen kickboksen, thaiboksen en gewoon boksen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
42K

Antwoorden (3)

de regels en het gebruik van handen, voeten, elleboog en knieen. boxen: handen, kickboxen: handen, voeten, thaiboxen: handen, voeten, knieen, elleboog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kickboxing :
In kickboxen maakt men gebruik van de vuisten, de voeten en het scheenbeen. Er worden 3 ronde's gespeeld.
De vuisttechnieken zijn zoals in het Engels boksen en de beentechnieken komen uit het Karate. Op de buitenkant van de dij is alleen de cirkelvormige trap (low kick) toegestaan. Alle andere technieken dienen boven de gordel te treffen. Technieken naar rug of gewrichten zijn evenals knieën en elleboogtechnieken verboden.

Thaiboxing :
Bij Thaiboxen (Muay Thai in Thailand) maakt men gebruik van alle natuurlijke wapens van het lichaam : vuisten, voeten, ellebogen, knieën en het scheenbeen. Verboden in Europa zijn de elleboog- en kniestoten naar het hoofd. Ook hier worden 3 ronde's gespeeld.Andere toegestane en veelgebruikte technieken zijn de veeg- en werptechnieken die de basis vormen van het Judo. Lijf-aan-lijf en clinchwerk is toegestaan. De eigenaardigheid is wel dat het scheenbeen in deze discipline één van de gevaarlijkste wapens vormt, zowel offensief als defensief. Terwijl men technieken uitvoert mag men de tegenstander zijn benen vasthouden.

Boksen:
Bij boksen maakt men enkel gebruik van de vuisten. Ook hier komen regels bij als niet stoten beneden de gordel, niet op het achterhoofd, niet clichen enzv. Hier worden 5 ronde's gespeeld.

Natuurlijk heb je bij al deze sporten verschillende gewichtsklasse's, waarbij er ook nog een maximum geldt voor het gewicht van de handschoen.

http://members.multimania.nl/kickboxschooldiemen/resume.html

Toegevoegd na 3 dagen:
Zie ineens een fout. Natuurlijk is Boksen 12 rondjessss ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles is full contact en niet onder de gordel, kickboksen is handen en benen en geen clinchen (bij K-1), thaiboksen is ook met armen en benen, alleen meestal kom dichterbij de tegenstander, meer met knieen en ook elleboog stoten toegestaan, boksen is zonder schoppen alleen met de vuisten