Wat is strategie en tactiek bij het schaken en wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (4)

Een strategie is je overkoepelende gedachten plan. Tactiek is meer op kleinere schaal; een opeenvolging van zetten die je kunnen helpen om je strategie tot een succes te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tactiek is een manier van spelen. Bijv met je pionnen alles vast zetten, of stukken snel afruilen, over de vleugels of juist middendoor aanvallen, etc. Je keuze van welke tactiek je speelt tegen je huidige tegenstander is je strategie. En ook halverwege wisselen van tactiek is een strategische keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor (of tijdens) de wedstrijd taxeer je je eigen sterke en zwakke punten en die van de tegenstander en op basis daarvan bepaal je je plan; dit is de strategie.
Tijdens de wedstrijd maak je gebruik van de steken die je tegenstander laat vallen; dit is tactiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strategie is de opbouw van jouw spel!

tactiek is de inzicht en kennis die jij kunt combineren!

Het verschil is dat de strategie jouw gedachten volgt en de tactiek volgt de loop van het spel!

Toegevoegd na 2 minuten:
Om je kennen en kunnen in het schaakspel in praktijk te brengen verwijs ik je door naar een leuke gratis schaaksite. http://www.schaakclub.net