Waarom doet Israël mee aan de EK kwalificaties?

Israël is geen Europees land, maar doet toch mee aan de EK kwalificaties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
17.3K

Antwoorden (5)

Ik vermoed omdat ze wat moeilijk in de Aziatische competitie liggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als buurland van Europa heeft Israel een speciale status, waardoor het bij sport en cultuur vaak onder Europa gerekent wordt, hoewel het geografisch natuurlijk gewoon in Azie ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk om dezelfde reden dat ze ook meedoen aan het Eurovisiesongfestival.
Mij is ooit verteld dat Israël ondanks haar ligging voornamelijk een westers / Europees land is, en niet zo goed door een deur kan met haar naaste (Arabische) buren. Daarom worden ze bij grote internationale gebeurtenissen vaak tot Europa gerekend. Zit wellicht wel iets in, want de meeste inwoners hebben ook een nadrukkelijk Europese achtergrond natuurlijk. Als een soort Europees volk op Midden-Oostens grondgebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn gewoon afspraken .
Azerbeidjan ,Georgië en zo doen ook mee aan het EK.
Australië heeft bijv. zelf gekozen om in de Aziatische groep te zitten.
Sport neemt het niet zo nauw met geografische regels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Israelische sporters zijn in grote delen van Azie (voornamelijk het Midden-Oosten) hun leven niet zeker zijn, hun veiligheid kan niet gegarandeerd worden. Daarnaast is er in Azie een aantal landen (lees wederom het midden-oosten) dat Israel niet erkend als staat en dan ga je dus weer problemen krijgen dat de politiek zich bemoeid met de sport, wat dan weer moet leiden tot sancties vanuit de Fifa tegen de betreffende landen.
Kortom: Het is voor iedereen makkelijker en veiliger Israel gewoon mee te laten doen met de Europese kwalificaties.

Het is trouwens niet altijd zo geweest dat Israel aan de Europese competities meedeed:
"Vanwege politieke problemen heeft het team in maar liefst vijf verschillende werelddelen gespeeld als het ging om kwalificatie voor het WK voetbal: in Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Oceanië, voordat het toegelaten werd tot de Europese competitie als UEFA-lid."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%ABlisch_voetbalelftal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kleine excursie naar de Concacaf zat er niet bij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, blijkbaar niet. Ik ben ook benieuwd hoe ze in vredesnaam bij het Oceanische deel terecht kwamen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is sowieo een beetje een iffy omschrijving - het was woor '70, toen Azië en Oceanië gezamenlijk een kwalificatie runden. (En Afrika - Rhodesië (tegenwoordig Zimbabwe) zat ook in deze cyclus.) Japan en Zuid-Korea zaten daar ook in. Ook Noord-Korea, maar die hadden zich teruggetrokken zonder te spelen.