Wie bepaalt er welke landen er uitgesloten zijn van deelname aan het WK?

Als landen bijvoorbeeld in oorlog zijn, kunnen zij dan uitgesloten worden van deelname? Ik kan me zo voorstellen dat dat anders best vreemde wedstrijden kan opleveren. Nederland - Duitsland tijdens de tweede wereldoorlog bijvoorbeeld. Maar wie bepaalt er of een land wel of niet mee mag doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Dat doet de FIFA.

In 1992 mocht Joegoslavie niet meedoen, omdat er een burgeroorlog was. Denemarken was reserve, hun ster Michael Laudrup lag al ergens in Griekenland op het strand, en wilde niet meer terugkomen. Guess what, dat jaar werd Denemarken Europees kampioen. Voor het EK is het trouwens de UEFA die dat soort beslissingen neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, nou weet je meteen wat je aan die ster hebt :) Goh maar het gebeurt dus wel, uitsluiting van deelname, zei het niet zo vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik nog heel goed,en ze werden mooi kampioen,dat had niemand verwacht.+1

Andere antwoorden (3)

In principe bepaalt de FIFA dat. Overigens kan dit WK ook een bijster interessante finale opleveren (in theorie dan):

Noord Korea tegen Zuid Korea!

Toegevoegd na 3 minuten:
By the way....de FIFA zal zich niet snel mengen in politieke zaken, uitsluiting zal dan ook niet snel plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ja! Dat is toch bizar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hahaha....wel gezellie in het stadion. Aan de ene kant de Zuid Koreanen en de andere kant gevuld met belchinezen.
De FIFA bepaald of landen uitgesloten worden.
En dat hoeft niet altijd te zijn omdat de landen in oorlog zijn.
Zuid-Afrika is een tijdje van alle internationale sportwedstrijden uitgesloten geweest ivm het apartheidsregime.

Daarnaast dreigt de FIFA elk land waar de politiek zich bemoeit met de nationale voetbalfederatie.
Zo zijn vorig jaar onder andere El Salvador en Brunei enige tijd geschorst geweest:

http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=87134
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=105698
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard bepalen de landen dat zelf of ze willen deelnemen of niet en verder heeft de FIFA de beslissende stem. Maar de FIFA zal zich niet in politieke vraagstukken mengen.