Waarom spelen er op de OS andere spelers dan op het EK?

Ik heb het hier over voetbal. In het EK zag je bij het Spaanse elftal de wereldkeeper Casillas, maar deze speler is nergens te bekennen bij de Olympische Spelen. Hier speelt de jonge maar geweldige keeper David de Gea. Waarom spelen er op de OS niet dezelfde spelers als op het EK? Ze kunnen in principe toch hetzelfde elftal pakken en dat geldt zeker voor Spanje, want die won alles. Waarom hebben ze nu dan gekozen voor andere spelers? Zijn daar regels voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
1.1K

Antwoorden (3)

Ha, die Seeginn;

Oorspronkelijk waren de Olympische Spelen enkel bedoeld voor amateursporters, maar daar is bij de meeste onderdelen weinig meer van over. Wat voetbal betreft wordt nu de regel gehanteerd dat er alleen jongere voetballers mogen meedoen in een nationaal team met uitzondering van maximaal drie 'oudere' spelers per elftal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Olympische Spelen zijn bedoeld voor spelers onder de 23 jaar. Je mag ook 3 dispensatiespelers meenemen die ouder zijn dan 23 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Landen die zowel bij de FIFA als het Internationaal Olympisch Comité zijn aangesloten mogen zowel bij de mannen als vrouwen één team inschrijven voor het kwalificatietoernooi. Sinds de kwalificatie voor de Olympische Spelen 1992 geldt voor mannen dat ze maximaal 23 jaar mogen zijn. Tijdens de eindronde (de Olympische Spelen zelf) mogen drie dispensatiespelers ouder dan 23 jaar deel uitmaken van de voetbalselectie. Voor vrouwen gelden geen beperkingen.