Hoe gaat de puntentelling bij hockey?

Voor een te maken werkstuk wil ik vragen hoe de puntentelling gaat bij hockey

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hockey
12.1K

Antwoorden (3)

Je hebt aan beide kanten een doel. Als de bal daarin rolt nadat deze binnen de cirkel is aangeraakt door een van de spelers (van beide partijen) dan telt het doelpunt voor de tegenpartij. Je krijgt hier één punt voor.

Een partij duurt 2 keer 35 minuten en de winnaar is degene met het hoogste doelsaldo.

Voor de competitie krijg je per gewonnen wedstrijd 3 punten, een verloren 0 en bij gelijkspel 1 punt. Het doelsaldo wordt bijgehouden voor teams die gelijk staan in de competitie. Dan wint degene met het hoogste doelsaldo (resultaat van voor minus tegen doelpunten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij voorkeur in het net ;o)
De bal in het doel van de tegenstander op reglementaire wijze is 1 punt. Aan het eind van de wedstrijd tel je het aantal punten van beide teams op. Het team met de meeste punten heeft gewonnen en krijgt 3 punten, het verliezende team krijgt 0 punten. Een gelijkspel geeft beide teams 1 punt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je het tellen van de doelpunten of de telling in het klassement? Ik zal ze beiden uitleggen:

Het doelsaldo,
Als er in een wedstrijd gescoord wordt - de bal rolt in het doel nadat hij in de cirkel is aangeraakt door een verdediger/aanvaller - krijgt de aanvallende partij 1 punt. Zo wordt er doorgeteld tot de wedstrijd is afgelopen. Als het finales zijn (ook halve en kwart) wordt er bij gelijkspel nog gebruik gemaakt van shoot outs.

Het klassement,
Als een wedstrijd gewonnen is ontvangt het winnende team 3 punten. Bij gelijkspel krijgen beide partijen 1 punten en als de wedstrijd verloren is krijgt dit team helaas geen punten. De punten worden gedurende de competitie bij elkaar opgeteld, het team met de meeste punten wint de competitie. Als twee teams een gelijk aantal punten hebben wordt er gekeken naar het doelsaldo, dat de gehele competitie ook wordt bijgehouden.

Al deze doelpunten en punten in het klassement worden bijgehouden door de KNHB. De KNHB voert die punten in op de standenmotor, die door idereen te bekijken is op KNHB.nl