Wat is de naam van de ronde bij F1waarbij het hele circuit onder geel is en de safetycar rondjes rijdt?

Hoe heet de procedure waarbij de safetycar rondjes rijd voor de start over het circuit en het circuit onder code geel is, de Marshalls langs de baan staan met gele vlaggen zwaaien en de hulpauto’s hun zwaailichten aan hebben?

7 maanden geleden
in: Formule 1
SimonV
7 maanden geleden
Waarom denk je dat deze start procedure een naam heeft?
crispy
7 maanden geleden
Voordat de coureurs naar de startgrid gaan, is het de drivers parade.
Dan staat het circuit niet onder gele vlag, want de race is niet begonnen.
De ronde die alle auto's rijden voordat de race begint heet de 'Formation Lap'. Als alle auto's op de juiste plek staan, wordt de groene vlag gezwaaid. Tijdens de formation lap is er ook geen gele vlag.
Ik ben niet bekend met een ronde van de safetycar voordat de race begint om te controleren of de marshalls op hun plaats staan.
RexRaven
7 maanden geleden
Geen idee of het naam heeft, gewoon nieuwsgierigheid. Het heeft niks met de coureurs of zo te maken, het is echt een ding wat elke keer gebeurd voor een f1 wedstrijd. Op tv zie je het nooit want het is niet heel spannend om naar te kijken, maar ik ben een paar keer live gaan kijken en dan doen de safetycar en de marshalls dit op elk circuit

Antwoorden (2)

Daar is geen speciale naam voor. Het is : rijden achter de safetycar, en die ronde(s) tellen gewoon mee als race-ronde(s).
7 maanden geleden
RexRaven
7 maanden geleden
Dat bedoel ik niet. Dit gebeurd altijd voor de start van de race, zo heb je ook driversparade. Voordat de coureurs richting startgrid gaan en er dus geen races aan de gang zijn heb je dit fenomeen op het circuit. Het is een soort van controle ronde van de safetycar om te kijken of de marshalls klaar zijn
De safety car komt in actie als het bijvoorbeeld gevaarlijk weer is, er zich een dier of object op de baan bevindt, of als op de baan een ongeluk is gebeurd.
Tijdens de kleur geel mag de safety car niet gepasseerd worden.

De ronde die deze auto ter controle rijdt wordt de 'neutralisatie' genoemd.
7 maanden geleden
SimonV
7 maanden geleden
Dat is de naam van de ronde van de safety car TIJDENS de race. De vraag gaat over de naam van hele procedure voor de start.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Wordt hier de "Formation lap" bedoeld ?
Of zo'n ronde waarbij ze voor de start b.v. de baan droog proberen te rijden ?