Dat zijn de kerbstones en die zijn vaak rood-wit. Coureurs gebruiken deze randen om de bochten optimaal aan te snijden, omdat ze er aan de binnenzijde overheen kunnen rijden.
4 jaar geleden
Ritsuka
4 jaar geleden
Als je er meer info over wilt vraagstelled, dan zou ik zoeken op 'curbstone'
Autocoureurs mikken hun ideale lijn (om de bocht zo snel mogelijk te nemen) zo krap mogelijk náást deze opvallend geblokte randen, de zgn. kerbstones. Zodra ze echt een stukje op de uit aparte blokken bestaande rand sturen, dan verliezen de wielen aan die kant een deel van hun grip. De opvallend geverfde blokken vormen een minder vlak wegdek en de banden stuiteren er dus met een gedeeltelijk verlies van grip een beetje overheen als de coureur er echt even op terechtkomt.

Eén functie is dus markering. De coureur ziet en voelt dat hij net iets te ver gegaan is, met licht nadeel maar zonder ineens dwars te gaan en een crash te veroorzaken. Als het echt stevig regent zou de asfaltrand zelfs onzichtbaar kunnen worden, maar met die kerbstones kun je dan de rand nog redelijk opmerken.

Er zijn ook circuits waar ze stiekem wél redelijk bruikbaar zijn, zodat je bij zo’n bocht goed merkt dat je dicht bij het gras bent zonder dat je er al veel nadeel van ondervindt. Deze circuits maken het voor het onderhoud zichzelf wel onnodig moeilijk, want het nut van kerbstones is in de meeste gevallen óók het terugdringen van het kapotrijden van de grasberm zelf. Als er geen kerbstones lagen, zouden de coureurs bij elke stuurfout naar de binnenzijde van de ideale lijn een stukje over het gras rollen. Het zou al na één race los zand zijn en daarna bij een regenbuitje modder. De modder zou zich over het wegdek verspreiden, en door het wegspoelen en daarna terugzuigen van het water langs de rand van het asfalt zou dat asfalt heel snel verbrokkelen. Nog los van steeds dieper wordende spoorvorming naast die rand. Kerbstones slijten niet zo snel, en bovendien kun je die na een race zonodig blok voor blok vervangen. Na elke paar races een stuk nieuw asfalt juist op het belangrijkste deel van een bocht waar je wél net overheen moet sturen is verraderlijker dan een geblokte stenen rand waar je het best net niet echt overheen moet mikken.
In sommige gevallen worden er extra oneffenheden in de kerbstones verwerkt als iets te bruikbare blokkenbermen voor de coureurs iets te verleidelijk blijken te zijn.

En net als de stenen goot langs een stoeprand bij jouw voordeur voeren de rij kerbstones het aan de iets lager liggende binnenbochtzijde het naar die lage kant afstromende regenwater af naar een put of een andere plek (zoals een poel) waar niet telkens de wielen van de racewagens er overheen komen.
.
Praktijkgeval uit Nederlandse bron toegevoegd in reactie.
.
Zie ook bron 3 Vanhover.com
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
Voorafgaand aan de Amerikaanse Grand Prix van dit weekend heeft de FIA bevestigd dat er twee nieuwe kerbstones geplaatst worden aan de binnen(kant van twee bochten). De nieuwe kerbstones, die twee meter lang en een meter breed zijn, zijn achter de apex van Bocht 16 en 17 geplaatst en zijn vijf centimeter hoog. Vorig jaar waren er geen belemmeringen om het circuit op dat punt af te snijden. Verstappen zei destijds: “Ik denk dat de fans voor zulke [inhaal]acties komen, het was een geweldige move. Ze hebben me verteld dat ik voordeel haalde [door de bocht af te snijden], maar als ik er echt een voordeel uit zou halen, had ik het iedere ronde wel gedaan. En dat deed ik niet.” De FIA heeft eveneens een kerbstone aangebracht aan de buitenkant van Bocht 1 om te voorkomen dat coureurs daar te wijd zouden gaan. De nieuwe elementen zijn vergelijkbaar met die voorheen gebruikt werden in Bocht 11, 15 en 19.
(17 okt 2018)